RECENSION: Peter Englund ger Gävle ett glammigt 80-tal på allhelgonahelgen

/

I Gävle bjuder allhelgonahelgen inte bara på stilla reflektion och spökvandringar utan även på gala, glitter och glamour, då dragshowartisten Peter Englund för andra året i rad sätter upp sin show på Gävle Teater. Temat är 80-talet och vi får ta del av musiken, danserna, modet och de attribut som tillhörde decenniet.

Showen, som är nostalgisk och personlig, utgår ifrån Peter Englunds egna minnen av perioden. Den börjar i 80-talets Gävle, med en kväll på innestället Wiktoria, där olika karaktärer på discogolvet får publiken att le igenkännande. Därpå följer två ståuppnummer med Margareta Zetterholm och Gerda Bylund, där den senare lockar till skratt med ganska fräcka skämt.

Sedan kommer hon då, Monika Törnell. Med en tygkasse i ena handen och en krycka i den andra linkar hon in på scenen, slår sig ner och plockar fram sina noter. Hur ska det här gå, hinner jag tänka, innan hon, tillsammans med Fanny Wallmo och bandet, ger oss en fantastisk version av ”En vintersaga”. Det svänger och berör och hennes djupa och riviga röst är härlig att lyssna till. När showen sedan fortsätter med en kavalkad av internationella hits blir kontrasten väl stor. Men känslan går över och snart nog njuter jag av de läckra dansnumren och imitationerna av artister som Cher, Michael Jackson och Tina Turner.

Efter paus duggar överraskningarna tätt. Ett medley med svenska 80-talshits avslutas med att Anna Book kommer in på scenen och sjunger sina låtar. Sedan får Cecilia Ehrling hela publiken att dansa Fågeldansen och därefter bjuder några av dansarna på en sanslös version av Ballongdansen. Allt detta toppas med att Lili & Susie gör entré som finalakt och som de levererar! De vill ha folkparkskänsla och det får de verkligen, när publiken klappar takten och sjunger med så det står härliga till.

Det är en varm och fin föreställning som Peter Englund med artistkolleger skapat. Man blir glad och lycklig av den och jag går ut från teatern med ett leende på läpparna.