Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så fördelar kommunen sina mellobiljetter

/
  • Här poserar hela Gävles startfält i Melodifestivalen. Ett dyrt sällskap – Livenation tog 600 000 kronor bara för att placera tävlingen i Gävle.

Livenation och SVT placerade den fjärde och sista deltävlingen av Melodifestivalen i Gävle – men med vissa krav.
Bland annat fick kommunen betala 600 000 kronor direkt till Livenation för att få hit mellon.
I gengäld får kommunen, utöver själva eventet, 800 mellobiljetter att dela ut – som bland annat går till familjer och barn som inte har möjlighet att gå.

Annons

De 800 biljetterna är uppdelade enligt följande: Näringslivet får 200 stycken och 250 går till marknadsföring som till exempel tävlingar eller utlottningar. Två politiker kommer att ha representationsbiljett, men deras sällskap får snällt betala sina biljetter själva. Platserna i Gävle kommuns loge under genrepet på fredagskvällen kommer att lottas ut via Facebook.

Resterande 350 går till "grupper av barn och familjer vi månar extra om" meddelade kommunen i ett pressutskick under torsdagen. Där ingår allt från nyanlända till volontärer som hjälpt kommunen.

– Där har vi exempelvis dialog med socialtjänsten och omsorgsförvaltningen. För att ta ett exempel kommer ett gäng biljetter gå till familjebehandlingen Grinden i Gävle. Sen samarbetar vi också med regionen för att bjuda in nyanlända från hela länet, berättar Annelie Hydén, varumärkesstrateg på Gävle kommun.

För att över huvud taget få Melodifestivalen till Gävle fick kommunen betala 600 000 kronor direkt till Livenation – en betydande del av kommunens mellobudget som ligger på 1 miljon kronor precis. Sedan tillkommer ytterligare ett krav från Livenation: välkomstfesten som är planerad att hållas på torsdagskvällen nästa vecka.

– Jag har inte de exakta siffrorna men allt av de resterande 400 000 i vår budget går inte åt till välkomstfesten, där ingår också marknadsföring och tävlingar till exempel.

Hur ligger kommunen till i melloplaneringen?

– Vi har fullt upp och är inne i en intensiv del. Det är biljettutdelningar och artistevent som ska ordnas. Vi har ett tema för veckan och det är kort och gott "Gävle" – med allt vad det betyder, säger Annelie Hydén.

Mer läsning

Annons