Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så var nöjesåret 2010

/

Festivaldöden drabbade Sverige. Robyn gjorde en trippel. Millennium-hysterin drog över världen och det vårades för September.
Här är nöjesåret 2010.

Annons

Ett nytt decennium och nya tider för musik-Sverige. Nog anades det att något var på gång. När musikfansen valde Spotify i stället för att köpa sin musik drevs precis alla artister ut på turné. Det blev helt enkelt för mycket. Och mitt i sommaren sprack bubblan.

Hultsfredsfestivalen tvingades kasta in handduken bara en vecka innan den klassiska musikfesten vid sjön Hulingens strand skulle arrangeras för 25:e gången. Senare under sommaren drevs Arvikafestivalen till konkursens rand.

Festivalerna kanske inte kunde växa sig hur stora som helst. Ändå flög Peace and Love in självaste hiphopgiganten Jay-Z till lilla Borlänge och slog publikrekord med 42 000 besökare.

Och i Gävle såg en sprillans ny hårdrocksfestival sitt ljus. Getaway Rock festival bokade Slash och tiotusen hårdrockare invaderade stan.

Men så fanns det artister som struntade i branschens regler. Ingen köper skivor? Okej, då släpper jag tre stycken. Så resonerade Robyn som under åren gav ut albumet ”Body talk” som en trippel. Hit på hit matades ut av svenskan som delade sin tid mellan framgångar i USA och kritikerhyllningar här hemma.

Andra artister som bröt mot reglerna var de i TV 4:s ”Så mycket bättre”. ”Gör din senaste hit”, är mantrat för medverkan i tv, men Plura, September, Lill-Babs och de andra tolkade i stället varandras låtar och åstadkom höstens stora tv-snackis.

Framförallt September lyftes från positionen som okänd klubbartist till närmast folkkär tack vare sin version av Petters ”Mikrofonkåt”.

Mest kritikerhyllad blev Håkan Hellström vars ”2 steg från paradise” låg etta på många kritikers årslistor, men han fick dela topplistorna med två hiphopkillar. Oskar Linnros och Daniel Adams-Ray blev aldrig folkkära med sitt Snook, men på egen hand kom plötsligt genombrott.

Oskar Linnros ”Från och med du” blev något av sommarens soundtrack för många, medan ”Gubben i lådan” med Daniel Adams-Ray toppade listorna när snön föll i december.

På andra håll gick det sämre. Anna Bergendahl vann Melodifestivalen i mars, men blev den första svenska artist hittills att missa finalen i schlager-EM sedan hon slagits ut i semin.

Men i Sandviken, under festivalens andra deltävling, var mello-yran på topp.

Inom filmen blev 2010 det stora svenska exportåret. Året inleddes med ”Snabba cash”, som tände gnistan för Joel Kinnamans raketartade utlandskarriär. Nu har han filmat i Ryssland och har en amerikansk tv-serie på gång. Noomi Rapace blev en av årets mest omtalade skådespelerskor överhuvudtaget när Millenniumhysterin nådde stormstyrka i USA. Under hösten har hon filmat ”Sherlock Holmes” mot superstjärnorna Robert Downey Jr och Jude Law.

Millenniumkollegan Michael Nyqvist fick en drömroll i nya ”Mission: impossible”-filmen och självaste Mikael Persbrandt knep en biroll i storfilmen ”The hobbit”.

Allt medan vi på bio såg svenska filmer som längtade tillbaka till förr, såsom ”Cornelis” och ”Himlen är oskyldigt blå”.

Millenniumhysterin spillde över till Sverige på hösten. Hit kom stjärnregissören David Fincher med Daniel Craig och de övriga för att spela in Hollywoodversionen av ”Män som hatar kvinnor”. Fincher stod för övrigt för en av årets mest uppmärksammade filmer: ”The social network” – filmen om Facebook – den sociala nätverkssajt som blivit allt viktigare för allt fler svenskar. Fanns du inte på Facebook, fanns du inte alls. Och grundaren Mark Zuckerberg utsågs följaktligen till årets person av Time i USA.

I tv blev historier om våra vanliga liv de mest uppmärksammade. I januari hade ”Solsidan” premiär. TV 4:s komediserie om vanliga, hyfsat neurotiska par i lyxförorten Saltsjöbaden slog an en sträng i folkdjupet.

Liksom på hösten då ”Våra vänners liv”, en SVT-serie om fyra hyfsat vanliga mjuka killar i storstaden, väckte en väldig genusdebatt på kultursidorna. För var var tjejerna, liksom?

SVT gjorde också stor succé med ”Ung och bortskämd”, som egentligen bara var en slags dokusåpa à la ”Big brother”, fast på public service-maner utan vare sig sex eller alkohol. Den sågs ändå av miljonpublik.

Se där ett tips för TV 4 som på nyåret rivstartar nöjesåret 2011 med att damma av riktiga ”Big brother” – ett av årets mest emotsedda nya program – i dotterkanalen TV 11.

Mer läsning

Annons