Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tre gånger Magnusson i sommar

/

Peter Magnusson har gått vidare från ”Hey Baberiba”. I sommar kommer han med en långfilm och en tv-serie med mer stillsam humor och utanförskap som röd tråd.

Annons

3 juni är det premiär för ”Blomstertid” i TV 4. En fejkdokumentär i fem avsnitt som följer tre klasskamrater – stekaren Anders, mobboffret Kenneth och evige tonåringen Steven – femton år efter studentexamen.

Alla tre roller spelas av seriens manusförfattare: Peter Magnusson, 34. En man som i första hand förknippas med rak, grovkornig satir à la ”Hey Baberiba”. Men i ”Blomstertid” är tonen en annan, mer eftertänksam, en sorts skrattfri humor.

– Vi visade den för en publik där det fanns barn på tio år och de skrattade här och där, så visst finns det enkla skämt. Men också saker som är allvarligare och som jag själv kan relatera till. Jag gissar att den skildrar en verklighet som ligger nära mig, säger Peter Magnusson.

Precis som klasskompisarna i ”Blomstertid” bodde Peter Magnusson i Stockholmsförorten Bromma och tog studentexamen 1994. Han säger att han har många vänner som är lika Anders, Kenneth och Steven men att de tre också har drag av honom själv.

Ett tema i serien är utanförskap, något som han utforskar även i sin långfilmsdebut ”Sommaren med Göran” som får premiär 31 juli.

– Varför utanförskap? Svår fråga. Men jag har den sidan i mig själv. Jag har alltid varit dålig på att vara en i gänget. Jag ville vara bland de som räknades men fick inte.

– Om jag ska jämföra ”Sommaren med Göran” med ”Blomstertid” är ”Blomstertid” mer allvarsam, den ligger närmare verkligheten. ”Göran” är en romantisk komedi och romantiska komedier är per definition utopiska berättelser.

I sommar spelar Peter Magnusson farsen ”Bruden som visste för lite” i Stockholm, mot bland andra Pernilla Wahlgren. Sedan ska han börja skriva igen; i framtidsplanerna finns bland annat långfilm nummer två.

– Det hoppas jag verkligen. Om jag får. Men dramatik måste alltid innehålla humor, och vice versa. Även om man gör en tung pjäs på Dramaten måste den innehålla roliga inslag eftersom humor är något som ingår i de flesta människors liv.

Mer läsning

Annons