Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Twitter om stinkfilm

Annons

Före sociala medier hade filmer åtminstone en helg på sig att casha in före det att ryktet om deras kasshet hann sprida sig.

Men nu, i Twittrandets tider, har öppningshelgen reducerats till bara premiärdagen, noterar Time Magazine i en artikel där de summerar tio saker som filmbranschen lärde sig under sommarens blockbuster-period.

Exemplet är "Brüno", vars intäkter kraschade neråt hela 40 procent från premiären till följande dag. Små meddelanden på 140 tecken spreds viralt om att Brüno inte var någon Borat.

Som Time konstaterar: "Ödet för en film som har tagit två år att göra avgörs nu på ett par timmar fredag kväll".

Tummen upp eller ner är lätt att göra med 140 teckens Twitter. Men vad blir ödet för filmer vars nyanser inte ryms i ett sms?

Mer läsning

Annons