Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Yumi och Tomu följs av hundratusentals

Gävle har fått nya internet-kändisar. Det är YouTubarna Yumi och Tomu som precis flyttat till staden efter ett år av filmande i Japan.

Annons

För några veckor sedan förkunnade DN-krönikören Martin Jönsson texten död. Video är det nya. De flesta som läser detta har förmodligen märkt av förändringen främst i sitt Facebook-flöde, där video-posterna nu tagit över. Något den genomsnittlige läsaren av Arbetarbladet däremot inte märkt av lika tydligt är video-tidens nya superstjärnor. De kallas YouTubers (fråga en yngre bekant och de kan med stor säkerhet ge er en ordentlig utläggning) och deras genomslagskraft de senaste åren har varit enorm.

Två av Sveriges största YouTubers, Yumi och Tomu*, har precis flyttat till Gävle, för andra gången, efter ett år av filmande i Japan. Jag hade förväntat mig en lägenhet sprängfylld med japanska attiraljer men möts av vitmålade väggar och spartansk inredning. De har inte riktigt hunnit packa upp än, förklarar de. Yumi och Tomu har lagt upp filmer om sitt liv i drygt ett år och når varje dag ut till omkring 100 000 prenumeranter från hela Sverige.

Så, vad är det som drar hundratusentals tittare och får fans att spendera timmar utanför deras lägenhet i hopp om att få en glimt av deras idoler?

– Det är mycket filmer från våra vanliga liv. När vi hänger med kompisar eller är med varandra, berättar de.

Det kanske inte låter så speciellt. Men den kärlek de möter i kommentarerna skvallrar om någonting annat. Kommentarsfälten till klippen domineras dessutom, till skillnad från de flesta andra patser på internet, av positiva kommentarer. Ett fan skriver ingående om hur de två hjälpte hen ur en depression och sociala problem. Allt genom att bara titta på deras videos.

– Det blir som att man utvecklar en kompisrelation, även om det är skruvade varianter av oss själva, säger Tomu som också menar att de försöker ha mer av en dialog än en monolog med sina tittare.

När det gäller kommentarerna tror han mycket har att göra med hur de tacklar negativa saker.

– Vi försöker ha en positiv inställning till allt vi gör och det tror jag smittar av sig. Inom den japanska kulturen är det heller inte lika viktigt att hävda sig. Det råder inte samma macho-stämning som på många andra platser. Sen ger vi inte folk som skriver elaka kommentarer så mycket uppmärksamhet.

Mycket innehåll på Yumis kanal kretsar kring Japan och Japan-relaterade saker som tv-serier, japanska produkter och livsstil. Även om det ofta är vardagsrelaterade ämnen som tas upp är Yumi och Tomu inte rädda för att lyfta svårare frågor. Några ämnen som behandlats under de senaste veckorna är varför de inte vill gifta sig, bråk inom relationen och mobbing.

LÄS MER: Tonåringen från Gävle som har 400 000 följare på Instagram

Det är heller inte bara ungdomar som följer de två. 60 procent av tittarna är över 18 år gamla. För Tomu är det tydligt att filmandet är någonting han tar seriöst.

– Sen jag var sju år gammal har jag alltid varit killen som sprungit runt med en filmkamera. Förut när man ville få ut någonting har man varit tvungen att gå igenom så många led. Det har varit bolag, marknadsföring, releasedatum och massa sånt. Nu kan jag lägga ut en video på tio minuter och få 100 000 visningar på ett par timmar.

Yumi håller med.

– Hela YouYube-scenen i Sverige är så himla färsk. Det har inte hunnit sätta sig några regler och ramar för hur man ska bete sig, det gör det sjukt spännande.

Intäkterna för många YouTubers kommer ofta genom reklamuppdrag. Man gör en video och testar någon produkt mot en ersättning. Det är dock något som både Yumi och Tomu har tackat nej till. Trots det kan de i princip leva på sina videos. Tomu sa nyligen upp sig från sitt jobb och Yumi extraknäcker lite på en firma i Uppsala.

– Ska jag göra reklam för något så vill jag att det ska vara en produkt som jag kan ställa mig bakom. Många andra tackar ja till det mesta de blir tillfrågade om. Företagen ser YouTubers som billiga reklampelare trots att många når ut till en jättestor publik.

*) Då de haft problem med närgående fans som besöker deras lägenhet vill Yumi och Tomu inte att deras namn publiceras i tidningen.

Mer läsning

Annons