Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu satsar vi ännu mer lokalt – så förändras tidningens arbete: "Det är en överlevnadsfråga för oss"

Fyra dedikerade reportrar med fokus på varsin kommun; Hofors, Älvkarleby, Ockelbo och Tierp. Och ett tydligare grepp kring Sandviken och Gävle.
Så ser Arbetarbladets nya strategi ut – för att ni läsare ska få mer och bättre lokal journalistik.
– Kan du satsa på reportrar så får du mer journalistik. Nu har vi möjlighet att göra det, säger Jacob Hilding, chefredaktör och ansvarig utgivare.

Annons

Efter tunga år i bagaget, med vikande upplaga och nedskärningar, satsar nu Arbetarbladet på ännu mer lokal journalistik och utökar antalet reportrar. Det handlar om två projektanställningar, till följd av tidningens öronmärkta mediestöd, som möjliggör hårdbevakning av Hofors och Älvkarleby kommuner. I samma veva vigs två reportertjänster till att fokusera på Tierp och Ockelbo.

– Vi är lokala i dag, men det vi gör nu är en omorganisation som gör att det kommer att bli mer lokala nyheter från alla kommuner vi bevakar; Gävle, Sandviken, Hofors, Ockelbo, Tierp och Älvkarleby. Det blir ett bättre och jämnare flöde från hela området och det är jag övertygad om att läsarna kommer att märka av, säger Jacob Hilding.

Hur ser den här satsningen ut?

– Vi kommer att ha helt egna reportrar för de här fyra kommunerna. Samtidigt är de inte de enda, för som reporter på Arbetarbladet jobbar man mot hela spridningsområdet – men det är viktigt att det finns reportrar som har ett fullt fokus på de här kommunerna.

LÄS MER: CHEFREDAKTÖREN: Vi lever och dör med er – just därför ska ni läsa oss

Att tidningsbranschen har det tufft ekonomiskt är ingen hemlighet. Arbetarbladet är långt ifrån förskonad, och i våras stod det klart att mediekoncernen Bonnier News köpte hela Mittmedia, där tidningen ingår.

I dag tappar tidningen intäkter och mantrat för att rida ut stormen har varit att locka fler betalande prenumeranter – såväl digitala som papperstidningskunder.

– Det handlar mycket om medieutvecklingen i stort. Vår totala upplaga i dag är mindre än vad den var för 30–40 år sedan, men man läser oss på helt andra sätt. Tidigare var det självklart att man skaffade sitt jobb, sitt hem och man hade en tidning. Så ser det inte ut idag. Det är större konkurrens om folks tid och uppmärksamhet, säger Jacob Hilding.

– Samtidigt vet vi att folk är superintresserade av det som sker i vår närhet. Det finns ett behov, inte minst ur ett demokratiskt perspektiv.

Hur blir det med bevakningen i Sandviken och Gävle?

– De är de två största orterna hos oss och det är ofrånkomligen där vi lägger störst resurser – det är där vi har flest läsare. Men det är viktigt att de mindre kommunerna – även om vi har en klart mindre prenumerantskara där – får ett fullt fokus. Läsarna förväntar sig det, och det är bra för demokratin.

Målet med satsningen, utöver att kunna leverera bra journalistik som tilltalar fler personer, är att hitta nya läsare.

– Det är en överlevnadsfråga för oss. Att fler betalar för lokala medier, vilket inte är en självklarhet 2019. Det måste vi förhålla oss till. Vi ser att det finns ett intresse, vi publicerar mycket journalistik som blir väldigt läst – men betalningsviljan för lokala medier ser annorlunda ut i dag jämfört med förr.

Hur ska man få folk att betala för tidningen?

– Genom att göra journalistik som är angelägen, det finns inget annat sätt. Och att alla förstår vikten av lokal journalistik, att det är en motvikt mot korruption och maktmissbruk på alla fronter, men även mot ryktesspridning i inte minst sociala medier. Reportrar producerar journalistik, och kan du satsa på reportrar så får du mer journalistik. Nu har vi möjlighet att göra det.