Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nutidssaga om förälskelse

Nicolas (Niels Schneider) är vacker som en grekisk staty.

Som en modern ung gud med lockigt hårsvall och blodfyllda läppar, en hemlighetsfullt leende adonis. Människor borde vara på sin vakt. Men de kärlekstörstande vännerna Francis och Marie faller båda som mogna frukter för hans nonchalanta charm.

Alla tre tillbringar intensiva sommardagar i storstaden Montreal tillsammans. Restauranger, fester, utflykter. Attraktionen växer till en spänd ballong. Det är en tid av hopp och ljuva kärlekskval. Francis, som är homosexuell, håller sina innersta känslor hemliga. Men frågan är naturligtvis: vem ska Nicolas välja?

Kanadensiska ”Hjärtslag är en nutidssaga om förälskelsens olika stadier. Blott 22-åriga regissören Xavier Dolan (som också spelar Francis) har gjort en lika personlig som allmängiltig film, den där sortens verk av uppdämt behov som man bara gör en gång i livet. Han fångar dunkande hjärtan exakt. Av att vara nykär och världen ler, allt är upphöjt och kaotiskt.

Men den olyckliga kärleken är en kanske ännu starkare känsla. Nicolas avgudas. Vi ser kärlekens galenskap, inte en kärleksrelation. Tänk, som ett EKG gestaltat i färger och former och 60-talshiten ”Bang bang”!

Extatiskt bittersöta, hippa och roliga ”Hjärtslag” har allt som svala franska relationsfilmer inte brukar ha. Den visades på Stockholms filmfestival i höstas och Xavier Dolan har hyllats som ett underbarn. Men aldrig att triangeldramat fungerat utan medskådespelarna Monia Chokris och Niels Schneiders totala utstrålning.

”Hjärtslag” blir nästan ännu bättre efteråt. Det fladdrar i bröstet bara man tänker på Marie; hur hon svävar fram på en solig trottoar, i sin finaste secondhandklänning, mot mötena med Nicolas.