Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

NY BOK: Tierpshat och gudomliga feminister i debutroman

/
  • Uppsalajournalisten Elin Cullhed ger sin uppväxtort Tierp en framträdande plats i debutromanen

Annons

Tierp, Tierp är min arvedel… Småstadsångesten skriker i Elin Cullheds debutroman som helt och hållet utspelar sig i samhället Tierp, bland desperata unga tjejer.

Nej förlåt, bland unga gudar. De är förbannade och de vägrar t-ordet. ”Tjejer låter som muffins”.

Guden Lilly har blivit utsatt för sexuella övergrepp av gymnasierektorns älsklingselev Daniel Abdollah, även bygdens mest kramade entreprenörsämne. Och Tierps snyggaste kille. Lillys kille. ”Lilly hade träffat honom en kväll när vi sjöng karaoke på en pizzeria i Gävle”.

De har skrivit kontrakt om att båda gillar hårt sex. Men varför Lilly, varför? Guden Janne tvivlar på att hennes vän Lilly önskat sig blåmärken.

Sjuttonåriga Janne, egentligen namngiven Jane, är romanens berättarjag och allmänt förvirrad efter att mamman stuckit och lämnat efter sig en allt fånigare skilsmässofarsa. Janne retar sig på allt han gör, säger och har på sig.

Guden Bita i sin palestinasjal är den tredje gängmedlemmen, smart, god, älskad, väluppfostrad. Rektor, myndigheter och föräldrar vägrar se sexismen i Tierp. De militanta gudarna gör sig redo för direkt aktion.

”Gudarna” gestaltar en rasande motståndskamp mot tjejblivandet, mot de sociala könsrollerna. Som omskapelseberättelse inleds den följaktligen med ”det första kapitlet i världshistorien”.

Allt skrivet i ett rasande tempo, på ett sprakande, levande språk. ”Gudarna” känns rakt igenom som en tryckkokare. Fast det är mitt i smällkalla vintern cyklar Janne som en rasande furie i motvinden för att rädda Lilly från ”Daniel As”.

”Gudarna” presenteras av förlaget som en ungdomsroman. Med tydlig målgrupp hoppas man hitta fler läsare. Men här betyder kategoriseringen inget annat än att huvudpersonerna är unga och att boken är skriven från deras perspektiv. Underifrån. Det kan nämnas att Elin Cullhed fick Föreningen Arbetarskrivares litterära pris förra året för sitt manus till ”Gudarna”.

Och nu kommer den explosiva texten i tryck med glödande omslag av Sara R Acedo. Tierp blir omskrivet så in i bomben (ännu mer än Gimo i Patrik Godins roman ”Gimokrönikan” 2013). ”Bajsbrunt” kommunhus, Bennys Grill, Södra Esplanaden, Gävlevägen. Till och med Arbetarbladets lokalredaktion i stationshuset nämns. Fast ”all känsla av verklighet är påhittad, så även platsen” anges på försättsbladet. Nåja.

Debuterande författaren och journalisten Elin Cullhed är uppväxt i Tierp men numera Uppsalabo.

”Jag slant med foten över en isfläck. Tierp: det ÄR inte meningen att någon ska bo här”, tänker romanens Janne hatiskt om en ”gudsförgäten norduppländsk plätt” dit människor tvångsförflyttats runt en järnvägsstation.

”Gudarna” skulle kunna ses som ännu ett uttryck för en allt skarpare konfrontation mellan stad och land. Orter utanför storstäderna har alltid fått heta hålor. I dag tycks det fritt fram att till och med ifrågasätta deras existensberättigande.

Många av de senaste årens mest uppmärksammade svenska romaner – och flera kommande – beskriver glesbygd, gärna norrländsk (Ida Lindes ”Norrut åker man för att dö” är ett exempel), gärna betraktad med en återvändares ögon. Men glesbygdens roll blir mer eller mindre medvetet att vara motpol. Uppmärksamheten gör inte platserna mer bekanta. De känns tvärtom allt mer avlägsna.

Nu har ju Elin Cullhed inte skrivit någon småstadsskildring egentligen utan en brinnande generationsroman. Hennes feministiska gymnasietjejer är främst besläktade med Tove Folkessons grymma gymnasietjejer i ”Kalmars jägarinnor” (2014).

Gudarnas ilska riktas inte mot Tierp som sådant. Den riktar sig mot ett vuxensamhälle som fattar noll. Fast ja, symboliserat av en ful, inkrökt ort. Att detta framstår som fullt adekvat säger förstås något om den rådande normen.

Elin Cullhed ger läsaren ett hav av attityd att dimpa ner i snarare än fullödig roman. Handlingen rusar fram och tar plötsligt slut i samma kaotiska tillstånd som den började. Men hon lyckas enastående med att få Jannes hetsiga tonårsröst att höras äkta, känslorna som pendlar mellan djupaste förtvivlan och allsmäktighet.

Annons