Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny teknik hjälper Sandviks truckförare att hålla koll på rören – "Nu kan vi se exakt var prylarna finns"

Med hjälp av gps och sensorer får Sandvik bättre koll på var grejerna finns på industriområdet och samtidigt får truckförarna bättre arbetsmiljö.
– Nu vet vi exakt var materialet finns, säger Roland Andersson, ansvarig för logistiken på Sandvik i Sandviken.

Annons

Truckföraren Patrik Björling ser många fördelar, inte minst vintertid då lagren ofta är översnöade.

– På vintern brukar folk springa runt och borsta snö från hundratals laster. Nu kan vi se på kartan exakt var materialet finns, säger han.

Bakom de tekniska lösningarna står ett litet Gävleföretag – Invotech Solutions.

– Vi växer så det knakar och kan växla från konsult- till entreprenörföretag, säger Patrik Falk, vd i Invotech som i dag har nio anställa och söker mer personal, mycket tack vare samarbetet med Sandvik.

LÄS MER:Projektet på Sandvik har gett Gävleföretaget nya affärer - "Vi växer så det knakar"

Det började för tre-fyra år sedan då Roland Andersson såg möjligheter att med ny teknik få bättre koll på materialet som lagras och transporteras på industriområde.

Sandviks industriområde i Sandviken är näst störst i landet och motsvarar 800 fotbollsplaner.

Här finns cirka 100 lagerplatser och cirka 120 portar till olika fabrikslokaler. I dag körs ungefär 800 transporter per dygn, härs och tvärs över området.

– Det är en ganska komplex logistikapparat. Målet var att öka säkerheten men också effektivisera transporterna och minska utsläppen. Vi skulle skapa bättre stöd till både förarna och ledningen, säger Roland Andersson.

Efter att ha frågat de stora aktörerna så fick man tips om det lilla Gävleföretaget. De hade både mjukvaran – GPS-tekniken – och kunde leverera de nödvändiga sensorerna till truckarna.

Invotech hade utvecklat systemet som användes i räddningsfordon. Nu skulle man anpassa tekniken till behoven på det stora industriområdet.

I dag är projektet nära målet. Ungefär hälften av transporterna sker med den nya tekniken och andelen växer hela tiden.

När trucken släpper ner materialet på ett ställe så känner sensorerna att trycket på gafflarna minskar. Då går informationen om den geografiska positionen automatiskt in i systemet – på en halvmeter när – och läggs in i den digitala kartan över industriområdet.

På kartan kan man också se var truckarna befinner sig för stunden.

Bekymret har varit att anpassa sensorerna så att de klarar en miljö med truckar som lyfter mycket tunga saker, som skumpar och vibrerar och med gafflar som går upp och ned och i sid- och djupled.

– Vi har trimmat under lång tid, konstaterar Sandviks projektledare Lars Lundberg.

Under projektets gång har man inte bara hittat problem som måste lösas utan också flera nya möjligheter.

Ett problem är så kallade potthål som drabbar både fordon och förare.

När en truck nu kör över ett potthål registreras slaget och vibrationerna. Det gör att man lättare hittar skadorna och kan åtgärda dem.

– Det gör att vi får mindre skador på truckarna och det är också bra för materialet som transporteras. Samtidigt blir förarnas arbetsmiljö bättre, säger Magnus Andersson, sektionschef och ansvarig för transporter av rör och returstål.

Patrik Björling och hans kollegor har fått vara med och utforma de tekniska lösningarna, bland annat hur det ska se ut i truckarna. De har bland annat utformat tangentbordet som används för manövrera bildskärmen med den digitala kartan.

Som erfaren truckförare har han portar och lagerplatser i huvudet. Men för nyanställda och sommarvikarier är systemet ovärderligt, menar han. Upplärningstiden kan förkortas från ett halvår till tre-fyra veckor.

Han uppskattar också att ha koll på var kollegorna kör med sina truckar. De kan nu undvika att trängas i samma portar och samarbeta bättre.

När alla vet var materialet finns för stunden så kan ledtiderna förkortas. Leveranserna till kunderna går snabbare när man inte behöver ägna tid åt att leta efter material.

Den nya tekniken ger information om både var och när transporterna sker. De hopar sig gärna under vissa tider på dygnet, bland annat vid skiftbytena.

– Nu får vi bättre möjligheter att jämna ut körningarna över dygnet. Vi kan be produktionsenheterna att jämna ut flödena till oss så att det blir gynnsammare för förarna, mindre trängsel och mindre stress, säger Magnus Andersson.

Sandvik har börjat förbereda nästa steg, i samarbete med Gävleföretaget Invotech. Målet är att få kontroll över materialet ända tills det når kunden.

– Hittills har vi tittat på sajten Sandviken. Nu går vi vidare till kedjan ut till kunder i bland annat USA, Indien och Kina, säger Roland Andersson.