Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nya kommunloggan kostade 100 000: "Nu måste Hofors leva upp till hjärtat"

Hofors kommun har fått ett eget platsvarumärke.
Den estetiska domen från Hoforsborna:
– Det ser bra ut. Hjärtat passar in fint, konstaterar Inger Sjöblom.

Annons

Entré Hofors har tagit fram ett platsvarumärke för Hofors kommun.

Hofors kommun skriver på sin hemsida att syftet med märket är att "skapa en enhetlig bild i marknadsföringen av Hofors kommun som plats att leva, besöka, verka och bo".

Märket finns i fyra olika versioner, en röd, en blå, en mörkgrön och en ljusgrön.

Vad tycker då Hoforsborna själva om sitt nya märke?

– Det ser väl helt okej ut tycker jag. Jag gillar hjärtat. Nu måste Hofors leva upp till hjärtat bara haha, säger Carina Eriksson, 56, som bor i Hofors.

Ytterligare en Hoforsbo som ställer sig positiv till utseendet på det nya märket är Inger Sjöblom, 60.

– Det var ett riktigt fint märke, verkligen. Jag har inte sett det tidigare men det ser bra ut. Hjärtat passar in fint, säger Inger Sjöblom.

Det nya platsvarumärket har dock inte endast mötts av positiva tongångar.

P4 Gävleborg kunde bland annat berätta att Hofors kommun betalat en PR-byrå 98 000 kronor för att ta fram logotypen.

Då Hofors redan i dag har två logotyper, en med stadens slogan "Vänligast i Sverige" och kommunvapnet, har kommunen fått kritik som ifrågasätter om kommunen verkligen behöver ytterligare en logotyp.

– Det ska vara ett märke att samlas kring som inte är kommunvapnet. Ett platsvarumärke är något vi alla äger, säger Kjell Johansson, VD för Entré Hofors till P4.

Inger Sjöblom ställer sig en aning undrande till priset för den nya logotypen.

– Man undrar ju vart de pengarna gått åt till. Men samtidigt är det ett väldigt fint märke, säger Inger Sjöblom.