Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Oh my Lord

Annons

Först tror jag att någon olycklig konstnär har hängt sig i trappan ner till Kulturkiosken.

Men det är bara den ”visuella kreatören” Gustaf Lord som har valt att inleda sin utställning ”Half whale half gorilla” på ett dramatiskt sätt. Visuell kreatör är vad han kallar sig själv, konstkomiker är vad jag skulle vilja kalla honom. Utställningen är fylld av skratt, och kroppen med fågelholkshuvud som hänger med fötterna dinglande i luften är blott det första av många fniss.

Fågelholksmannen återkommer i ett par av de mer traditionella verken, nu tvådimensionell med människor istället för fåglar som flaxar runt honom. Gustaf Lord har intresserat sig för ”mänsklighetens förmåga att personifiera det som skrämmer oss”, ondskan inkarnerad i en fysisk kropp. Fågelskrämman är en av dessa inkarnationer, Godzilla en annan – jättemonstret som har krossat Tokyo fler gånger än vad pajer har blivit antastade i ”American pie”-serien. Godzilla sågs som en reaktion på atombombningarna av Hiroshima och Nagasaki under Andra världskriget, men kanske nu också kan tolkas som ett förebud om kärnkraftskatastrofen i Fukushima. Godzilla är atomålderns skräck i monsterförpackning.

Godzilla återkommer som referens i flera av verken, som i det interaktiva ”Godzilla audition” där Gustaf Lord har byggt upp en skumgummistad och besökaren får provspela för rollen som Godzilla. Klarar man av att välta skyskrapor på ett filmiskt sätt? I videoverket ”Half whale half gorilla” har han till filmklipp av det japanska monstret spånat kring vad Godzilla gör i dag, med blinkning till de i kändistidningar vanligt förekommande ”vad gör de nu?”-artiklarna om avdankade stjärnor som ofta, lustigt nog, liknar just skräcködlor efter excesser i plastikkirurgi.

I ”Things he dropped” har konstnären mycket detaljerat tecknat bilar som faller från monstrets händer. Teckningar som blickar tillbaka på barndomens tecknande av bilar och monster och som appellerar till människans fascination för katastrofer.

Själv minns jag källargubben och brunnsgubben från barndomen. Gustaf Lord minns att drag var det värsta en människa kan råka ut för (som att sitta i drag). Därför har han skapat superhjälten Pole-man, dragbekämpare som till vardags är verksam som meteorolog. Nu infångad och uppvisad i bur på Kulturkiosken.

För vissa är säkert Gustaf Lords konst för spexig – han ursäktar sig med sin härkomst från Göteborg – men jag faller för lekfullheten och den underfundiga tonen hos denna komikerkonstnär.