Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ondskefull underklass i svenska "Mörkt vatten"

Pooldäck , gasolgrill,spa-avdelning, havsutsikt – många svenskar har kunnat förverkliga drömmen om ett luxuöst hemmaliv. Men vilka har gjort jobbet?

Under husgrunden ligger, åtminstone symboliskt, polska byggjobbare begravda. Thrillern ”Mörkt vatten” fokuserar på de välbeställdas skräck för hämndens ögonblick. Det börjar med mördarsniglar i trädgården…

Ett par kommer för att tillbringa helgen i en bekymmerslöst tjuvlånad skärgårdsvilla. Han är mäklaren som håller på att sälja huset, hon är chefens fru. Det vill säga, paret har dubbel anledning att känna skuld. Vilket påvisas handgripligen när de blir störda mellan sidenlakana av en hantverkare. Denne polack påstår sig bara ha lite kvar att fixa på huset, men dyker irriterande upp överallt som ett dåligt samvete.

Huset ruvar i enslig skogsmiljö. En främling gör intrång. Känslan av hot trappas upp. Inledande artighet förvandlas till galenskap. Well, vilken lågbudgetrysare som helst kan åstadkomma saken. ”Mörkt vatten” vill vara lite Polanski-stilfullare.Men det är yta, i samklang med inredningsestetiken. Regissören Rafael Edholms egenhändigt skrivna manus har inga vansinniga kvalifikationer.

Skarp som vanligt är däremot Sverrir Gudnason som spelar den unge mäklaren i karriärsvängen. Värd ett bättre sammanhang än den här filmens grumliga vatten. Som metafor för en samhällskonflikt har det obehagliga scenariot möjligen sin poäng. Men jag vet inte, jag undrar mest över vems perspektiv vi ser när överklassens brott inskränker sig till lite privat otrohet medan underklassen beskrivs som ondskefull.

Bodil Juggas