Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alkobommarna står nu vidöppna

Annons

Regeringen gav under våren 2015 Trafikverket i uppdrag att utreda hur en utveckling och utbredning av alkobommarna skulle kunna se ut.Såväl riksdag som regering har gång efter annan uttryckt sin vilja att se projektet utvecklas och bommar installeras på allt fler platser i landet.Resultatet av utredningen som presenterades i november 2015 var till mångas förvåning inte en rekommendation att gå vidare, utan snarare att man inte rekommenderade det.MHF som investerat mycket tid och pengar på utvecklingen av bommarna räknar ändå med att se en fortsättning. Automatiska nykterhetskontroller är fortfarande framtidens melodi.

Varje dag rullar cirka 8 200 fordon ut från färjeterminaler vidare ut på svenska vägar. Tullverkets statistik visar att det är ungefär dubbelt så vanligt med rattfylleri bland dessa fordon.Den 20 augusti 2013 invigde MHF, tillsammans med en rad andra aktörer, den första alkobommen i Göteborgs hamn. Under en försöksperiod kontrollerades trafiken som anlände till hamnen via Tysklandsfärjan i en automatisk nykterhetskontroll. Den 10 september 2014 invigde MHF alkobommar i Frihamnen Stockholm. Under detta andra fältförsök har systemet testats med högre trafikvolymer och fler kontrollstationer. Fyra filer för personbilar och två för lastbilar. Alkoholmätningsutrustningen uppfyller samma krav som polisens befintliga sållningsinstrument, både tekniskt och juridiskt. En tillfällig överenskommelse ligger till grund för genomförandet.Även om det är försöksprojekt så är alla kontroller på riktigt och förare som påträffades påverkade lagförs i vanlig ordning.MHF är projektägare och samarbetar med Kustbevakningen, Polisen, Tullverket, Trafikverket, rederierna och Servotek. Det första försöksprojektet finansierades av MHF, Trafikverkets skyltfond, Västra Götalandsregionen samt Europeiska Unionens regionala utvecklingsfond. Det andra fältförsöket i Stockholm finansieras av MHF och Trafikverket.

2014-2015

Utvärderingarna från försöket med alkobommar i Göteborg visar att det fungerade bra. Var sjunde till femtonde sekund kontrollerades ett tungt fordon i den automatiska nykterhetskontrollen när en färja tömdes. Över 7 000 provtagningar gjordes under försöksperioden (sept-dec 2013). De ordinarie kontroller som Tullverket gjorde i hamnen innan alkobommarna sattes upp visade att var 95:e kontrollerad förare var rattfull. På hela projektperioden stoppades totalt tio förare i bommarna. Det innebär att endast var 875:e kontrollerad förare var alkoholpåverkad.Utvärderingarna från Frihamnen i Stockholm är också positiva. Under den första försöksperioden (sept-dec 2014) kontrollerades 9 819 personbilsförare och 2 650 lastbilsförare. Rattfylleriet minskade under perioden. Andelen alkoholpåverkade förare var allra högst under den första veckan. Därefter minskade andelen men låg kvar på en ganska hög nivå fram till de sista veckorna då den minskade för att de sista dagarna stanna på noll misstänkta rattfyllerister. 75 personbilsförare och 12 lastbilsförare stoppades av alkobommarna misstänkta för rattfylleri. 0,70 procent av de kontrollerade förarna hade över 0,2 promille. Detta kan jämföras med den beräknade andelen alkoholpåverkade förare i trafiken totalt sett som under 2013 beräknades till 0,23 procent enligt Trafikverket.Tack vare den nya infraröda och snabba mättekniken bromsades inte trafikflödet upp. Det tar lika lång tid för trafiken att köra ut från hamnområdet som tidigare.

På sikt bör alkobommar införas vid alla Sveriges färjelägen. Om alla inkommande fordon i färjelägena (8 267 fordon per dag) kontrollerades med hjälp av automatiska nykterhetskontroller skulle det främja trafiksäkerheten. Mer än dubbelt så många förare skulle bli nykterhetstestade jämfört med idag. (Polisen genomförde 2,3 miljoner utandningsprov under 2012).Kostnaden för automatiska nykterhetskontroller kan jämföras med de investeringar som tidigare har gjorts i fartkameror, det vill säga automatiska hastighetskontroller. Trafikverket fick då nödvändiga medel till sitt förfogande efter nödvändiga politiska beslut. Det borde vara möjligt med samma lösning även för nykterhetskontrollerna.MHF kommer att påverka för politiska beslut om att alkobommar ska införas i 4-5 hamnar per år 2016-2020.

Micke Valier

MHF

BengtOlof Bokström

Gävle MHF 

 

 

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons