Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brynäs IF är inte en ungdomsgård

Annons

När Ingemar Stenmark för många år sedan av en tv-kommentator blev tillfrågad om hur han egentligen bar sig åt för att åka så snabbt och säkert, svarade han koncist: "He int lönt å förklar för den som int begrip!". Ett utmärkt svar som vi Brynäsanhängre skulle vilja säga till Arbetarbladets ledarskribent Jenny Wennberg när hon ondgör sig över att bara 20 procent av kommunens årliga bidrag till Brynäs barnsatsning går till just detta. Men ändå, här det självklara:

Varje kommun behöver varumärken som får människor runt om i riket att tänka på just den kommunen då de ser de kända varumärkena. Sedan den gamle storsimmaren Bengt Baron lyckats flytta Läkerol och Algrens godisbilar till Ljungsele har vi i Gävle bara två verkligt kända varumärken kvar: Gevalia och Brynäs IF hockey. Gevalia ägs av ett internationellt bolag, som närhelst lönsamheten upptäcks vara någon procentdel större på annan ort (troligen Amsterdam) än Gävle flyttar tillvekningen, och därmed varumärket, från vår stad. Kvar finns Brynäs IF, som kommunen, om viljan finns, kan rädda kvar.

I detta fall talar vi inte om vilket litet struntvarumärke som helst, det är ett av Sveriges allra mest kända och välrenomerade. Brynäs IF är, tillsammans med Färjestads hockeyförening, det enda ishockylag som aldrig varit utanför högsta serien sedan föreningen 1960-61 kom upp i Allsvenskan, ett faktum som verkligen inte försämrar varumärkets status. Och hur viktigt ett känt ishockeylag kan vara för en kommun visade sig för några år sedan då Leksands kommun, genom stora ekonomiska åtaganden räddade ishockeylaget undan konkurs och tvångsnedflyttning från elitserien på grund av undermålig ekonomi. Kommunledningen visste att utan hockeylaget i högsta serien skulle inte heller Leksands kommun spela där.

Vad som gällde i Leksand gäller förstås också i Gävle, vilket alla utom några oinsatta tyckare från småföreningar och nu också Arbetarblades ledarskribent Jenny Wennberg har insett. JW ojar sig över att bara en femtedel av kommunens bidrag till ungdomssatsningen "En bra start" går till barnverksamheten och resten till ishockeyn. Sanningen är för övrigt att en femtedel är för lite, för då han hon inte räknat in vad kringliggande administration kostar. Men hur mycket som enligt JW är en rimlig andel, det anger hon inte, men hon verkar mena att alla miljonerna från Gävle kommun till Brynäs IF ska användas till en barnsatsning. Men bästa Jenny Wennberg, Brynäs IF är faktiskt iinte i första hand en ungdomsgård eller fritidsorganisation för barn utan en elitklubb i ishockey, en klubb de allra allra flesta Gästrikebor är mycket stolta över. Om jag var ekonomiskt ansvarig i Brynäs IF:s styrelse skulle jag förstås anse att mindre än 65-70 procent av "bidraget" till ishockeyverksamheten vore uteslutet. Om kommunen kräver mer än så, så är det bättre att helt strunta i barnsatsningen, och allt besvär den ställer till med, och förstör ishockeysveriges vackraste matchtröjor - helt rena från reklam och med endast det stolta klubbmärket på bröstet - genom att göra som alla andra elitföreningar i ishockey: Sälja reklamplatser och låta kommersen kleta ner och helt förstöra de vackra tröjorna. Pengar måste ju komma in för det kosta inte så lite att hålla igång ett ishockeylag i högsta seriesystemet.

Det är sorgligt att inte alla med inflytande kan fatta något så självklart som att Gävle, liksom andra kommuner, måsta ha kända varumärken som för människors tankar till kommunen. I Gästrikland är Brynäs IF det mest kända och i stället för att göra sitt bästa för att stjälpa borde Jenny Wennberg använda sitt inflytande till att rädda Gävles stolthets, Brynäs IF:s ekonomi och därmed ishockeysveriges vackraste matchtröjor kvar i hockeyelitens högsta topp.

Per Falk

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons