Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Byt ut SJ!

Alla vi som skrivit under denna insändare är sedan många år resenärer mellan Gävle och Stockholm en eller flera gånger per vecka.

Annons

Vårt förstahandsalternativ för resan har varit tåget. Åren går och vi har med stort tålamod väntat på att SJ skall börja fungera på ett acceptabelt sätt. Nu ger vi upp snart. Vi behöver fungerande tåg men vi behöver inte SJ.

Våra upplevelser i verkligheten av resande med SJ och SJ:s egna siffror talar samma språk. SJ som operatör fungerar inte bra. På vissa sträckor kommer tågen fram i tid endast var- annan gång. Inte ens företagets senaste påhitt har hjälpt. Det kan ju vara resenärernas fel att det är förseningar! Bäst att stänga dörrarna till alla vagnar 30 sekunder innan avgång enligt tidtabell.

Några exempel på upplevelser av resande med SJ:

* Vi går ombord på ett tåg i Gävle för färd till Stockholm. I högtalarna ropas ut att tåget vi precis klivit på snart ankommer till stationen.Vi går ut igen. Nej då, vi är på rätt tåg. Roparen vet uppenbarligen inte var tåget befinner sig.

* Tåget lämnar Stockholms central. En kraftig inbromsning efter bara några minuter. Tåget backar tillbaka till Stockholm central. Tio minuter efter förnyad avgång meddelas att tåget nu rullar mot Gävle efter ett signalfel. Tågpersonalen berättar att tåget blev felaktigt växlat och var på väg till lokstallarna i Tomteboda. Hur är det möjligt?

* Ett av de nya regionaltågen går sönder nära Dalälvsbron och E 4.Timmarna går. Längst fram sitter en förare med öppen dörr och läser instruktionsboken. Det är första gången han kör tåget eftersom han hastigt blev inkallad till tjänst som ersättare för en förare som blivit sjuk. Hur återstartar man ett tåg när proppen har gått? Hur får man igång toalettsystem? Andra tåg kör förbi. Centrala ledningen har bestämt att tåget med resenärer skall vänta på bogsering. Några resenärer kräver att få kliva av för att uträtta sina behov. Personalen säger nej. Att vara på banvallen eller gå till motorvägen är förbjudet. En orkester med tid att passa i Konserthuset trotsar förbudet. Släpandes på sina instrument hoppar de ner på banvallen och beger sig till E 4 tillsammans med flera andra. Fem timmar efter stoppet stannar ett passerande X2000-tåg. De som fortfarande är kvar får byta tåg.

4 Tåget blir stående i Örbyhus. Något har inträffat. På tåget arbetar tre personer. Lokföraren och två personer inne i vagnarna. Information ges i högtalarna att en olycka har inträffat. Vadå för olycka? Hur länge blir vi stående? En av de tre har arbetat sitt pass och kliver av. Information ges vid flera tillfällen om ny preliminär tid för avgång. Mobiltelefonerna tas fram. Samtal hem. ”Har du hört något på lokalradion? En person har blivit påkörd. Förfärligt.” En personolycka på spåret kan inte ligga till SJ till last. Men hur är det på tåget som står still? Hunger och törst gör att kön vid kiosken växer. Efter ett tag är den nästan två vagnar lång. Vad är problemet? En person arbetar ensam så gott han kan i kiosken men kortläsaren fungerar inte samtidigt som han skall koka kaffe.

4 Tåget står på Gävle station men får inte köra iväg. Föraren sitter på plats och väntar. Tjugo minuter går. Vad är problemet? Han har nyss kört ett annat tåg och måste nu enligt avtal ha en paus innan han åter får köra ett tåg. Säkert en bra regel. Som resultat av bemanningsplanering är det underkänt.

Ström som inte räcker till alla tåg, vinterkyla, höstlöv, solkurvor, signalfel, växelfel, tågmöten, köbildning, lokfel, vagnfel, oförmåga att informera på ett bra sätt, trasig korglutning, dörrar som inte kan öppnas, ostädade toaletter, brist på personal, både planerat och oplanerat underhåll fungerar märkbart dåligt…

Hallå SJ! Det här håller inte trots att ni nu lovat att ha med reparatörer på tågen. Vi som reser vill kunna lita på att vi kommer fram i tid utan att behöva åka en eller två timmar tidigare för säkerhets skull. För oss som bor i området Gävle-Sand- viken finns det numera flera bra alternativ. Det finns två andra tågbolag och sex bussbolag som varje dag kör från Gävle Bro eller Hamntorget i Gävle till nya Cityterminalen mitt i Stockholm. Efter tillkomsten av nya motorvägen kör dessa bussar i effektiv tid fortare till Stockholm än SJ med sina förseningar. Undersökningar visar att bussarna nästan alltid kommer fram i tid och att passagerarna tycker att komforten är högre än på tåget.

Hallå SJ! Ni får inte till det trots att åren går. Andra strukturer har växt fram till väl fungerande alternativ medan SJ gått bakåt. Om inte vi kan lita på att SJ levererar en bra produkt, kan inte heller SJ lita på att vi som kunder kommer att vara företaget trogna.

Jan Lövqvist, Peter Candell, Roland Bergh, Sture Westberg, Anders Dahlsjö, Börje Leidhammar, Claes-Göran Alm, Göran Lindmark, Jonny Nilsson, Omar Jarnulf, P-O Björklund

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons