Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Du och din mor var inte bortglömda

Annons

Svar till insändaren med rubriken ”En helt vanlig måndag” av signaturen ”Irriterad dotter” (Arbetarbladet 13 september).

Jag beklagar att vi inte levt upp till dina förväntningar när du och din mamma besökte akutmottagningen för att få vård när hon ramlat och skadat foten.

Du upplever bland annat att ni inte fått tillräcklig information och tillsyn. Patienter med misstänkt fraktur som du beskriver kan få vänta tre till fyra timmar innan läkaren kommer, precis som din mamma. Om mina medarbetare sagt att läkaren kommer snart är det den information de har just då.

Sen kan det hända att mer akut sjuka patienter kommer in som läkaren måste ta emellan. Om det sker är det en rimlig förväntan att man får reda på det, det hade vi kunnat göra bättre i ert fall.

Vi jobbar ständigt med att bli bättre på att informera och bemöta våra patienter på ett bra sätt. En liten del av det arbetet visar sig genom att vi satt upp en skärm i väntrummet som bland annat informerar om det händer något akut som påverkar väntetiderna.

Det hade inte hjälpt dig och din mamma eftersom ni snabbt fick komma in i ett undersökningsrum. En misstänkt fotledsfraktur ska ligga i högläge. Det är anledningen till att din mor fick komma in tidigt till undersökningsrummet och att väntan där blev lång. Om patienten inte behöver ligga ner brukar de få sitta ute i väntrummet, just för att det finns tv, tidningar och rörelse där. När det är högt tryck och många patienter på akuten hinner personalen ibland inte informera tillräckligt. Det ska inte tolkas som att någon är bortglömd.

Jag hoppas att vi kan motsvara dina förväntningar i framtiden.

Anette Lund,

vårdenhetschef akutmottagningen Gävle

Landstinget Gävleborg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons