Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Feltänkt med en kilometerskatt

Annons

Nyligen framkom det vid en hearing på Finansdepartementet att man överväger att införa en kilometerskatt/vägslitageavgift på 26 kronor per mil i Sverige för tung trafik. Det är ett stort svek mot landsbygden i Sverige, och frågan är varför miljöpartiet och socialdemokraterna vill försvåra för företag och boende utanför storstäderna?

 

Det verkar också som att regeringen tror att transporter i Sverige sker för nöjes skull, vilket naturligtvis är ett feltänk. Ett lika stort feltänk som en skatt på avstånd i ett glest befolkat land som Sverige. Det är en sak att höja skatter på utsläpp för att via marknadsvägen minska utsläpp och någonting helt annat att införa en skatt på avstånd, som inte går att påverka.

 

För företagen betyder ökade kostnader en sämre konkurrenskraft när insatsvarorna blir dyrare, och produkterna som ska säljas till kunderna fördyras med dyrare transportkostnader. För den konkurrensutsatta industrin så är det sannolikt inte möjligt att höja priserna på grund av att Sverige inför en egen konkurrenshämmande kilometerskatt. För oss som konsumenter så blir alla varor dyrare när frakterna ut till butikerna fördyras. Hushållen kommer att få en försämrad köpkraft när priserna stiger i butikerna vilket självklart kommer att påverka de med lägst inkomst värst.

 

Det är inte heller så att mp/s regeringen föreslår sänkningar av andra skatter. Tvärtom så har man redan tagit ett beslut att dieselskatten ska höjas årligen med KPI + 2 %! Lägg därtill fördubblade arbetsgivaravgifter för unga som också påverkar transportkostnaderna eftersom många unga arbetar i åkerinäringen.

 

Skogsindustrierna har räknat ut att ett införande av en kilometerskatt i den nu föreslagna nivån ger ökade kostnader på cirka 2 miljarder per år utöver de fattade besluten som också gett kostnadsökningar i miljardklassen.

 

Tror miljöpartiet och socialdemokraterna verkligen att det är möjligt att ersätta skogstransporter med virke från skogen med en kraftig utbyggnad av järnvägen till varje skogsskifte? Om inte, hur motiverar ni då en kostnadsökning i miljardklassen i en hårt konkurrensutsatt bransch? Om ni försämrar konkurrenskraften för vårt näringsliv så kommer det att ge kraftiga följdpåverkningar på alla underleverantörer som också finns, och så är den negativa spiralen igång.

 

Alla företag transporterar sina produkter. Det är en fullt naturlig – och viktig del – i ett varuflöde. Särskilt för ett land som Sverige där majoriteten av våra företag som exporterar sina produkter har sina kunder långt bort.

 

Det Sverige behöver är en regering som förstår att värna konkurrenskraften för det svenska näringslivet. Det är bara så vi kan bevara jobben i Sverige, och få fler i jobb. Det går inte att höja skatterna med + 50 miljarder per år utan att tro att det får negativa konsekvenser. Då har jag inte nämnt sjuskatten som också regeringen avser att införa.

 

Jag har full förståelse för att näringsminister Mikael Damberg (S) väljer att åka på semester i år istället för att medverka i Almedalen och diskutera konsekvenserna för näringslivet med den här direkt skadliga och företagsfientliga politiken.

 

Lars Beckman

(M)

 

 

 

 

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons