Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingen vinner på skriftliga ordningsomdömen

/


Allianspartierna och SD har i riksdagen röstat igenom en motion om ordningsomdömen i högstadiet och i gymnasiet.

Annons

Som socialdemokrater tycker vi att beslutet är olyckligt, ineffektivt och endast lägger ytterligare administrativ börda på lärarna. Motivet för förslaget är att den svenska skolan har hög andel ogiltig frånvaro och sen ankomst. Självklart ska eleverna vara i skolan. De ska vara det därför att skolan är en av de viktigaste faktorerna för att ge alla barn likvärdiga möjligheter att forma sina egna liv. Att lära sig kan kräva hårt arbete och att undervisa kan kräva hårt arbete. Att införa en ytterligare en administrativ pålaga utan förankring i vetenskap eller beprövad erfarenhet underlättar inte i det hårda och viktiga arbete som skolan och eleverna har.

En trygg miljö i skolan och studiero har stor betydelse för elevernas möjligheter till en god kunskapsinhämtning. Men skolor har olika förutsättningar och behov. Arbetet med att skapa en trygg skolmiljö för eleverna handlar om helt andra åtgärder än att skriva omdömen i ordning.

En organisation med skriftliga ordningsomdömen kräver av lärarna att de ägnar tid åt att skriva och dessa. Det stjäl tid av lärarna som behöver få möjlighet att arbeta i sin profession utan administrativ detaljstyrning och tar bort fokus från de större utmaningarna som handlar om att stärka lärarprofessionen och öka likvärdigheten i skolan. Vi socialdemokrater vill i stället erbjuda skolorna insatser inom olika områden inom ramen för de nationella skolutvecklingsprogram som vi vill se genomfört. Det kan vara olika kompetens- och stödinsatser som exempelvis rör undervisning i ämnen och arbete med elever i behov av särskilt stöd.

Vi socialdemokrater ser att skolan slits isär av klyftor och segregation. Borgerligheten ser ordningsproblem som lärarna ska bedöma och skriva ner i bilagor. Skriftliga ordningsom-dömen löser inte problem med frånvaro i klassrummen. Det inskränker bara lärarnas möjlighet att göra sitt jobb och gör ingen positiv skillnad för eleverna.

Elin Lundgren (S)

riksdagsledamot och ordförande för S i Gävle

Martin Vadelius (S)

ordförande i utbildningsnämnden i Gävle 

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons