Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Låt storstäderna betala

Reinfeldt är mycket tveksam till en höjning av bensinpriset. Ja, så kan det gå när man lämnar storstaden och talar med människor som bor på de 90 procenten av Sveriges yta som inte utgörs av de tre storstäderna.

Annons

Sika (Statens institut för kommunikationsanalys) har tagit fram ett förslag att bensinpriset bör fördubblas till cirka 27 kr/litern till år 2020. Det verkar däremot vara gjort av storstadsbor utan kunskap om Sveriges geografi och transportstruktur.

Vägtrafiken svarar för 20 till 30 procent av de svenska koldioxidutsläppen. Ändå är den högst beskattad. En privatbilist betalar i dag nära tre kronor per kilo koldioxid.

Majoriteten av utsläppen är undantagna eller rabatterade (flyg, sjöfart, industri, skogsbruk, jordbruk med mera) och betalar en genomsnittlig skatt på mindre än 20 öre/kg.

Sikas förslag innebär att koldioxidskatten på drivmedel ska höjas från 3 kr/liter till cirka 17 till 18 kr/liter.

Ska de sektorer som svarar för 70 till 80 procent av koldioxidutsläppen även i fortsättningen vara undantagna eller rabatterade? Kilometerskatt eller höjning av drivmedelspriserna för lastbilar leder bara till dyrare transporter. Endast cirka 8 procent av lastbilstransporterna är längre än 30 mil.

Över 70 procent av lastbilstransporterna är under tio mil och avser bland annat grus, asfalt, sopor, mjölk från bönderna, massa och timmer från skogen, livsmedel till dagis, skolor och affärer, snöröjning med mera, och där är inte järnvägen ett alternativ. Att höja drivmedelspriserna för personbilar kan ge effekt på koldioxidutsläppen i de regioner där det finns kollektivtrafik. För de som bor på de 90 procenten av Sveriges yta, som inte utgörs av de tre storstäderna, blir det bara en ökad kostnad.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons