Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Öka resurserna till folkhögskolan

Per Falk vill att man satsar mer resurser på folkhögskolan, en mer mänsklig bildningsform som han tycker behandlas allt mer styvmoderligt av Moderaterna och Folkpartiet.

Annons

Tre huvudintressenter finns när det gäller skolans mål och inriktning:

Arbetsgivarna (vart tog det mer träffande uttrycket ”arbetsköparna” vägen?), som vill ha utbildade, lydiga och anpassningsbara redskap att stoppa i de hål man har att fylla i sina organisationer.

Samhället som vill ha demokratiskt sinnade, lydiga och anpassningsbara medborgare – inte minst duktiga skattebetalare.

Individerna, eleverna, som förvisso har intresse av att lära sig nyttiga kunskaper för sina kommande liv i samhällets och arbetsköparnas tjänst, men också, ja kanske främst, är intresserade av få utvecklas till självständiga, självmedvetna människor med god självkännedom och hög självkänsla.

Den som följer skoldebatten ser tydliga skillnader i vilket intresse som för de skilda politiska partierna väger tyngst:

Alliansen, med Folkpartiet i spetsen, inriktar sig närmast helt på arbetsköparnas intressen. Sorteringen i goda, mindre goda och dåliga individer ska startas så tidigt som möjligt; betyg ska sättas redan från första klass i lågstadiet och sorteringen fortsätta via gymnasiets praktiska och teoretiska linjer till universitet och högskolor. Individernas intressen menar man följer automatiskt i och med att de utbildas till duglig arbetskraft.

Vänsterblockets politiker är mer inriktade på individernas rätt och då finns inte plats för tidig sortering. Det är från vänsterblocket vi kan vänta oss en ökad satsning på mindre klasser och fler speciallärare vilket tillsammans kan ge alla enskilda elever möjlighet att utvecklas inom sina ramar.

En skolform finns redan nu som helt och fullt är inriktad på att i första hand se till de enskilda eleverna och deras personliga utveckling: folkhögskolan.

Många, många är de skoltrötta avhoppare från gymnasiet som i folkhögskolan fått en andra chans att tillsammans med sina lärare komma fram till vad de vill och behöver lära sig. Här förekommer inga betyg som slår ner humör och geist hos den från början svage, utan här kan man undan för undan utvecklas i en trygg miljö, där individen syns som sådan och inte som en prestationsmodul. Samtidigt skaffar sig deltagarna djupa kunskaper i sådant som de har god nytta och glädje av under sina fortsatta liv som människor, löntagare och samhällsmedborgare.

Dessvärre behandlas denna skolform allt mer styvmoderligt av alliansregeringens två dominerande arbetsköparpartier, Moderaterna och Folkpartiet, som minskar anslagen till folkbildningen.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons