Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Polisen försvinner och säkerheten betalar priset!

Annons

Det förebyggande arbetet är fundamentalt för fortsatt god trafiksäkerhet och trygghet i samhället. Nu rapporterar SVT om det allvarliga läge som landets polis är i. Fler poliser har under 2014 och 2015 avslutat sina anställningar än antal poliser som nyutexaminerats. Från Sveriges Åkeriföretag är vi mycket oroade. Vi har vid ett flertal tillfällen lyft frågan direkt till såväl politiker som polismyndigheten. I Gävleborg vet vi exempelvis att trafikpolisen numerärt är relativt stor, men det är bara på papperet!

Det är redan i dag inget ovanligt att trafikpoliser används till annat än trafikkontroller. Det är snarare regel än undantag att trafikspecialisterna kommenderas till exempelvis övervakning av fotbollsmatcher eller eskortering. Att det behövs resurser hos den lokala polisorganisationen förstår vi från branschen, men vi ser också att detta ytterligare kan försämra läget på vägarna och trafiksäkerheten.

Den tekniska utvecklingen av både fordon och vägar har medfört stora minskningar av trafikskador, där Sverige sedan länge varit världsledande.

Teknisk utveckling av kontrollverktyg har också skett men kameraövervakning upptäcker inte bromslösa bilar. Fartkameror ser inte trötta förare eller överlast.

Ny teknik ersätter inte ett erfaret öga, som vet vad det ska leta efter. Teknik kan komplettera övrig kontrollverksamhet, men är inte en ersättning för den.

Sveriges Åkeriföretag anser att det behövs en satsning på poliser, främst trafikpoliser. Polisen i allmänhet är underbetald, och specialister – såsom trafikpoliser - i synnerhet.

Högre lön, möjlighet till karriär och andra statushöjande åtgärder är viktiga incitament.

Polisen har fått ökade befogenheter, lagar har skruvats åt så att de ska kunna se till att regelefterlevnaden längs vägarna ökar, men vi saknar poliserna som kan effektuera detta.

Det krävs kompetenta trafikpoliser i mycket större antal än i dag. Vi behöver ge seriösa åkeriföretagare en ärlig chans. Vad hjälper det att åkerinäringen utbildar sina anställda, om inte staten tar sitt ansvar?

Vi behöver Fair transport på vägarna - inte ett laglöst land.

Sveriges Åkeriföretag Gävleborg

Patrick Magnusson

regionchef

Bengt Fahlander

styrelseordförande

 

 

 

 

 

 

 

 

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons