Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Principer är en sak – konsekvenserna en helt annan

Annons

Det vore orättvist att påstå, att Patrik Stenvard och Moderaterna i Gävleborg saknar principiell politisk vilja och idéer för landsbygden i länet. Men principer är en sak, konsekvenserna en helt annan. Och det är konsekvenserna av Stenvards och gävleborgsmoderaternas politik som försämrar möjligheterna att bo och leva i hela Gävleborg.

Bara under sommaren har Stenvard och gävleborgsmoderaterna i tre viktiga frågor tagit ställning mot landsbygden i länet: dels har de bekämpat förslag om att med offentliga medel stötta grundläggande samhällsservice på landsbygden, dels har de angripit förslag om organiserad samåkning till och från arbete samt dels presenterat budgetförslag med stora besparingar inom kollektivtrafiken i landsbygden.

 Jag menar att alla som bor i Gävleborg, oavsett var de bor, har rätt till en grundläggande servicenivå som medborgare. Det handlar om till exempel livsmedelsbutik, apotek och bensinmack. När denna basservice försvinner förtvinar landsbygden. Då har man som politiker ett val att göra: antingen griper man in och ger stöd med offentliga medel (detta brukar Stenvard avfärda som ”vänsterpolitik”) eller så lutar man sig passivt tillbaka och låter förloppet ha sin gilla gång med hänvisning till att tillgång till apotek är en princip om efterfrågan och utbud (rimligtvis ”högerpolitik” enligt Stenvards resonemang).

Jag och företrädare för majoriteten i regionfullmäktige (S, C, V, MP) vill att Region Gävleborg ska bidra till att underlätta för människorna på landsbygden att organisera och samordna egna resor till och från jobbet. Stenvard och Moderaterna vill hindra detta eftersom organiserad samåkning till och från arbete påstås konkurrera med kommersiell taxi. (Jag undrar vilka i Österfärnebo som efterfrågar och har råd att åka taxi till och från jobbet?!)

När regionfullmäktige tidigare i somras beslutade om budget, argumenterade jag för majoritetens satsningar på kollektivtrafiken i hela länet med bland annat utökad trafik mellan Hudiksvall-Sundsvall, Bollnäs-Gävle, Ljusdal-Färila, Hamrånge-Bergy-Gävle och fler turer på linje 100. Jag försvarade även majoritetens förslag att sjukresebussarna i Hälsingland ska vara kvar och införlivas i det ordinarie trafikutbudet. I budgetdebatten för regionens hållbarhetsnämnd kämpade Moderaterna hårt för en lägre tilldelning om 18 miljoner kronor, vilket främst drabbar kollektivtrafiken på landsbygden.

Man kan konstatera att Patrik Stenvard står benhårt bakom sin princip om marknadens företräde framför människornas. När en ort på grund av vikande marknadsförutsättnigar inte kan tillhanda samhällsservice bör den hellre lämnas åt sitt öde än ges en ärlig chans att med hjälp av offentliga medel kämpa vidare, när människorna erbjuds chans att på egen hand ordna sin jobbpendling – ring taxi, och om inget annat biter: Låt lien gå över kollektivtrafiken med arton miljoner.

Det är förvisso en ärligt och tydligt deklarerad politisk principiell hållning. Men inte medför det mycket till positiva konsekvenser i form av framtidstro och konkreta lösningar för de hårt prövade orterna och för människorna som faktiskt lever sina liv här. Lyckligtvis saknar Patrik Stenvard och Moderaterna i Gävleborg politisk kraft och förmåga att få genomslag för sin politik i vårt län. Men de har i alla fall sina höga principer

Jan Lahenkorva (S)

regionråd

 

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons