Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Regeringen säger nej till mer matte

Annons

Matematik är ett viktigt och grundläggande ämne. Kunskaper i att räkna ut prisutveckling, arealer och att tolka och förstå diagram behövs i vardagen såväl för att söka en utbildning eller ett jobb. Men för många elever i Gävleborg är bristande matematikkunskaper anledningen till att de inte blir behöriga till gymnasieskolan. Moderaterna vill därför ge högstadieeleverna mer tid tillsammans med sina matematiklärare.

För Moderaterna är det en självklarhet att skolan ska se och hjälpa alla elever och att mer kunskap ska vara kärnan i undervisningen. Under åren i Alliansregering prioriterade vi därför att bygga ut matematikundervisningen i skolan. Från och med hösten 2013 fick elever i årskurs 1-3 en matematiktimme mer i veckan jämfört med tidigare. Och under hösten 2016 kommer även elever i mellanstadiet att få en extra matematiktimme tillsammans med sin lärare i veckan jämfört med tidigare.

Moderaterna vill nu lägga än mer kraft på att lyfta matematikkunskaperna genom att utöka undervisningstiden i matematik även i årskurs 7-9 med en timme i veckan.

2015 fanns både ett riksdagsbeslut och pengar avsatta för att införa mer matematik i högstadiet. Men trots det säger regeringen nej till mer matematik. Detta samtidigt som vi - av PISA-studien - vet att var fjärde elev i den svenska skolan är kategoriserad som lågpresterande i matematik.

En annan internationell undersökning, TIMSS 2011, visar dessutom att Sverige har minst antal undervisningstimmar i matematik i årskurs 8 av alla deltagande länder. Trots detta prioriterar regeringen bort mer undervisningstid i matematik. Siffor från riksdagens utredningstjänst visar tydligt konsekvenserna av att reformen skjuts på framtiden: för varje år som regeringen försenar reformen förlorar över 300 000 högstadieelever över 12 miljoner matematiktimmar.

Detta visar tydligt att regeringen överger ett av sitt absolut viktigaste uppdrag: att stärka elevernas förutsättningar att nå så långt som möjligt i skolan. Därför kommer Moderaterna alltid att vara beredda att ansvar för skolan och driva på för mer kunskap i skolan.

Mer matematikundervisning är viktigt av flera skäl, men framför allt ger det alla elever i Gävleborg en möjlighet att komma till sin rätt och nå sina mål. Det ansvaret tar inte regeringen.

Camilla Waltersson Grönvall (M)

skol- och utbildningspolitisk talesperson

Margareta B Kjellin (M)

riksdagsledamot Gävleborg

 

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons