Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågtrafiken är för viktig för att stänags av

Annons

Vikten av tillgång till bra infrastruktur kan inte nog understrykas för en kommuns eller regions utveckling. En infrastruktur som dessutom är klimatsmart bör stimuleras. Järnvägens betydelse är därför central i Gävleborg liksom i stora delar av landet.

Nu har Trafikverket meddelat att de avser stänga Norra stambanan i två timmar på dagtid under cirka 5 års tid. Det innebär att flera orter i Gävleborg inte kommer att gå att nå eller ta sig ifrån med tåg mer än tidig morgon och sen eftermiddag.

Trafikverkets förslag om avstängning av tågtrafiken får därför stora konsekvenser. För Ljusdals del kommer det om åtgärden införs innebära att det kommer vara möjligt att resa till/från Gävle ungefär klockan 08.00. Nästa tågförbindelse kommer att vara 14.10 i vardera riktningen.

Detta innebär att arbets- och studiependlare inte kommer att ha möjlighet att resa mitt på dagen. Affärs­resenärer kommer oavsett möteslängd och andra faktorer att ha betydligt sämre valfrihet och minskad anledning att välja tåget.

Även Ockelbo och Bollnäs drabbas på ungefär samma sätt och även andra delar av länet berörs.

Den strukturella förändring av sjukvården som sker inom länet innebär även en kraftig ökning av antalet sjukresor till Gävle för olika former av specialistvård. Nu försämras möjligheterna att ta sig dit.

För Destination Järvsö, som är länets största besöksmål på årsbasis, är tåget mycket viktig faktor ur konkurrens- och hållbarhetsperspektiv. Det gäller särskilt SJ:s direkttåg från Stockholm, som är en förutsättning för de paketresor som säljs via SJ:s resebyrå.

Trafikverket har som uttalad ambition att vara en samhällsutvecklare något som inte stämmer överens med de effekter avstängningen skulle medföra. Självklart måste järnvägen underhållas men det borde finnas bättre sätt än att stänga all järnvägstrafik dagtid under väsentlig del av dagen under flera år.

Ljusdals kommun har liksom angränsande regioner och kommuner, Kollektivtrafikmyndigheten i Gävleborgs län X-Trafik och Tågkompaniet reagerat starkt mot Trafikverkets förslag. Min fråga till statsrådet Anna Johansson är därför följande:

Är det rimligt att Trafikverket planerar underhållsåtgärder utan samråd med berörda kommuner, regioner m.fl. så att de som i detta fall endast utförs dagtid och slår hårt mot viktiga samhällsfunktioner?

Ulla Andersson (V)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons