Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tandlös lag kan bli sylvass

Annons

Regeringen har gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda sju aktuella frågor inom yrkestrafiken och följa upp redan genomförda reformer. Transportstyrelsen ska prioritera frågan om ett skärpt beställaransvar, som ska redovisas redan i mars 2016. Även de nya reglerna för cabotagetransporter, utländska transporter, och åtgärder vid hindrande av fortsatt färd, ingår i uppföljningen. Ur trafiksäkerhetssynpunkt är detta fundamentalt.

Sveriges Åkeriföretag är positiva till uppdraget och dess innehåll. Arbetet för hållbara transporter, sund konkurrens och schysta villkor för den svenska transportbranschen är inte färdigt, och en välfungerande tillsynsmyndighet spelar en avgörande roll.

Det rullar långt över 60 000 lastbilar i Sverige och då är effektiva och tydliga verktyg för att förebygga rattfylleri, för lite sömn/vila och andra potentiella brott, oerhört viktiga för både branschen och allmänheten.

En annan del i uppdraget är att den som beställer en transport kan komma att få ta ett större ansvar för hur deras produkter faktiskt transporteras.

Den lag som finns i dag har visat sig vara helt tandlös. Vi känner inte till en enda dom där beställaren dömts för bristande beställaransvar. Sveriges Åkeri-företag har genom initiativet Fair Transport arbetat för att tydliggöra hur sunda transporter från sunda företag kan identifieras.

Vår förhoppning är att du som kund, oavsett var, någon gång ställer frågan om hur ditt kaffe, din tv eller din tröja blivit transporterad. Då får vi en verklig påverkan på transporterna.

Patrick Magnusson

regionchef

Bengt Fahlander

ordförande

Sveriges Åkeriföretag Region Gävleborg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons