Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Teknikens nackdelar ställer oss utanför

Öppet brev till företag, myndigheter och organisationer.
I vårt samhälle finns många vanliga människor som blir socialt utestängda av teknikens framsteg! Hur kan det vara möjligt?

Annons

 

Om man inte har tillgång till dator eller ens kan hantera den så kan man inte söka information på till exempel www.svt.se eller www.tv4.nyheterna.se. Man uppmanas i nyhetssändningar att ”gå in på hemsidan”. Hur gör man det? Hur kan man då läsa mer? Utanför!

Om man ringer upp ett telefonbolag och vill prata om sin telefonräkning så uppmanas man att ”välja ett av fem alternativ”. Sedan ska man komma ihåg att knappa in rätt alternativ och där får man oftast nya val. Utanför !

Om man kommer till en röststyrd telefonsvarare hos en ekonomiavdelning blir det lätt fel om man till exempel inte kan uttala faktura på rätt sätt så att ”datorrösten” förstår. Då kan svaret bli; ”säger du frakta?” Utanför!

Om man söker ett jobb och ser en annons och den avslutas med; ”Om du vill ha mer information så gå in på www…se. Utanför!

Om man söker en myndighet, företag eller bank så vill de ofta att man ska ”maila” in sina svar. Då blir det svårt. Man behöver inte bara kunna läsa information på engelska utan också klara av att hantera en dator. Förutom att man ska ha tillgång till en egen dator förstås. Utanför!

Om man ska komma in i sitt eget hyreshus så ska man knappa in en fyrsiffrig kod för att ta sig in i porten/trapphuset. Om man är äldre eller sjuk och har svårt med minnet så blir man…Utanför !

Om man ringer till en myndighet och lyckas komma till rätt person så hamnar man ofta i telefonkö. ”Du är placerad i kö…” Om man då ringer med mobiltelefon som har kontantkort så kommer pengarna troligen att ta slut innan väntetiden är över.Utanför!

Vi är inte teknikfientliga eller utvecklingsmotståndare men vår uppmaning till myndigheter, företag och organisationer är:

4 Försök att göra det enkelt för alla att ta kontakt med er.

4 Ge alternativ till Internetsidor

4 Använd gärna svenska ord och uttryck eller förklara orden.

4 Börja telefonmeddelandet med att säga: ”Om du inte har en knapptelefon så vänta….” sedan kan resten komma ”Om du har en knapptelefon…..”

4 ”Utbilda” datorrösterna i språk och dialekter eller låt bli att installera dem.

4 Tala alltid om hur lång väntetiden är och vilken plats i telefonkön man har.

4 Gör om systemet så att avgift bara tas ut när ett telefonsamtal börjar och inte när man kommit till telefonväxeln.

EKC Gävle – Ekonomiskt KunskapsCenter – är ett samarbetsforum mellan myndigheter och organisationer i Gävle. Syftet med samarbetet är att tillsammans förebygga ekonomisk ohälsa i enlighet med Regeringens Strukturplan mot social utestängning och fattigdom. Följande organisationer och myndigheter är med i EKC Gävle: Familjeslanten, Diakonirådet, Gävle kommuns Personliga Ombud, socialtjänsten, Kronofogden, Skatteverket, Arbetsförmedlingen, PRO, Gävle Energi, AB Gavlegårdarna, Försäkringskassan och Studiefrämjandet.

För EKC

Per-Erik Lindberg,

samordnare,

handläggare på Diakonirådet

Thomas Lundqvist,

sekreterare,

personligt ombud för funktionshindrade

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons