Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikpolisen är utrotningshotad

/


Vägtrafikspecialisterna och Sveriges Åkeriföretag har under lång tid, på varsitt håll, följt utvecklingen inom svensk polis när det gäller specialister på tunga transporter.

Annons

Vi är mycket oroade över utvecklingen och kallar det för avveckling. Beräkningar visar att svensk polis står helt utan trafikpoliser med kunskap om tunga transporter inom sju år.

Av 28 806 anställda inom polismyndigheterna i Sverige är 105 trafikpoliser och 46 besiktningsmän, som har behörighet att kontrollera den tunga trafiken. Det motsvarar 5 promille av de anställda. Med nuvarande takt kan svensk polis stå utan specialistkompetens för tung trafik inom sju år om inget görs! 50 procent av tiden går bort i ledigheter, restid, utbildning och stöd till annan polisverksamhet.

Kartläggningen grundar sig på enkäter som skickats ut till trafikpoliser i landet våren 2015 och bilden är entydig: det råder stor brist på specialistkompetens för att granska tung trafik som väger upp till 60 ton. Trafiksäkerhet, ordning och reda samt rätt kompetens är avgörande. Det är orimligt att så tunga och komplicerade fordon inte kontrolleras av polisen, vid väg. Dessutom har transportstölderna har ökat med 52 procent mellan år 2007 till 2014. Två till tre procent utreds och klaras upp av polisen. Det är anmärkningsvärt men inte förvånande.

 Sveriges Åkeriföretag har skrivit brev till inrikesministern, träffat densamma samt påpekat att det inte med ett ord står i regleringsbrevet till Polismyndigheten att trafikpolisen ska prioriteras trots situationens allvar. Vi riskerar en situation där det blir snudd på laglösa vägar i bemärkelsen att det som trafikpolisen är satt att kontrollera, finns det inte kompetens att granska, det är vår gemensamma uppfattning.

Om man bryter ner antalet trafikpoliser nationellt en nivå finns det i Gävleborg i skrivande stund 11 trafikpoliser men bara tre stycken med kompetens att arbeta med yrkestrafikfrågor – samt två bilinspektörer.

 Vi vill se följande åtgärder

– ett tydligt fokus och en prioritering gällande trafikpoliser och deras villkor

– att trafikpoliser, inte minst specialister för tung trafik, omnämns och lyfts fram i regeringens regleringsbrev till Polismyndigheten

– satsningar på ökat antal och tydliga mål och delmål

– högre lön, möjlighet till karriär och statushöjande åtgärder

– myndighetskontroller (främst polis) vid väg på dygnets alla timmar

Vi uppmanar inrikesministern och regeringen att skyndsamt vidta åtgärder om ni menar allvar med att trafiksäkerhet och transportsäkerhet är viktiga frågor.

Patrick Magnusson

regionchef Sveriges Åkeriföretag Gävleborg

Roland Johansson, Anders Granath, Fredrik Dymén, ……

Lars Hüllert, Berth Nilsson

Yrkestrafikspecialisterna

 

 

 

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons