Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varför tar ni inte kontanter, SEB?

Det här är en sorglig historia! Jag vill göra en så enkel sak som att sätta in pengar på min dotters SEB-konto.
När jag hade fyllt i blanketten säger kassörskan att ”Kontoret har inte kontanthantering!”
Jag lyssnar till och misstänker att det här är väl en ung kassörska som skämtar.

Annons

Men så är det inte! Hon föreslår att jag använder mitt kreditkort i stället – för att sätta in pengar på bankens eget konto. Jag tar fram mitt Visa-kort, men det accepteras inte heller eftersom det är utfärdat av en annan bank! Jag frågar hur jag ska kunna göra en insättning på ett konto i den här banken. Hennes förslag: ”Gå till Swedbank-kontoret, längre bort på gatan, så kan de nog ordna insättningen på kontot”.

Jag fortsätter till Swedbank som säger sig kunna utföra den här insättningen till SEB-kontot – mot en avgift av 50 kronor per insättning. Ska jag alltså dels gå till annan bank och sedan tvingas betala en avgift för att få sätta in ett belopp på kontot i min egen bank?

Det här är naturligtvis helt oacceptabelt. Kan SEB inte utföra dom enklaste banktjänster, tycker jag att kontoret kan stänga sin verksamhet helt på orten.

Det är möjligt att banken inte tycker att det är tillräckligt lönsamt med den här hanteringen.Men eftersom banken varken har kontor i Hofors eller Sandviken numera tycker jag att man får sköta sina bastjänster åtminstone någonstans i regionen. Det kan vara lämpligt att reducera bankens direktörslöner lite grann, så att man åtminstone kan erbjuda de mest självklara banktjänster i stället.

Vad är nästa steg i bankens lönsamhetsiver? Ska vi kanske själva betala ränta till banken för att få ha våra sparpengar på ett SEB-konto?

Vi ber verkligen om ursäkt för det som inträffat och förstår kundens reaktion.

Vi skulle på ett enkelt sätt ha hjälpt kunden eftersom det fanns ett Visakort att tillgå för att göra ett uttag via vår kortterminal och därefter hjälpt till med insättningen på kontot. Vi ber än en gång om ursäkt för det inträffade.

Anledningen till att vi slutat med den manuella kontant- hanteringen i våra kassor är den ökade rånrisken som drabbat många bankkontor. Vi har mött stor förståelse från våra kunder. I stället ger vi kunderna tillgång till vår insättnings- och uttagsautomat i kontorets lobby som har öppet mellan klockan 06.00 och 22.00. Kunderna har dessutom möjlighet att ta ut pengar i vår utomhusbankomat dygnet runt.

SEB Privatmarknadschef, Gävle

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons