Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi måste bygga där tågen går

Annons

Växthuseffekten och den minskade tillgången på fossila bränslen gör att våra resvanor kommer att ändras.

Parallellt ökar specialiseringen inom utbildning och arbetsmarknad. Allt fler vill under en period av sitt liv bo i en mindre tätort eller på tätortsnära landsbygd. Därför kommer pendling mellan bostad och arbete/utbildning att bli allt vanligare. Politiker och samhällsplanerare måste börja ta större hänsyn till dessa förändringar, när nya bostäder och trafikförsörjning planeras.

I Gästrikland är Gävle och Sandviken de stora inpendlingsorterna. De flesta pendlare accepterar en timmas restid från dörr till dörr i varje riktning. Med dagens infrastruktur och trafikuppläggning för tåg sträcker sig Gävles pendlingsområde till Söderhamn och Örbyhus efter Ostkustbanan, till Torsåker och Hofors i väster och till Holmsveden i nordväst. Sandvikens område sträcker sig från Gävle till Falun och till Fors längs Norra stambanan. Självfallet finns det de som pendlar längre sträckor, exempelvis Bollnäs–Gävle.

Förbättringar av tågtrafiken skulle inte bara ge stora klimatfördelar utan också i övrigt bidra till regionens utveckling. Förändringar som krävs är:

Dubbelspår för snabbtåg på hela Ostkustbanan

Dubbelspår för snabbtåg Gävle–Storvik och delvis ny bana Storvik–Falun–Borlänge

Ny, rakare bana Mo grindar–Gävle, helst dubbelspår för snabbtåg

Kortare omstigningstider i Gävle

Upptåget och X-Tåget fortsätter från Gävle till Sandviken

De två sista punkterna har störst betydelse för Sandviken, som på detta vis knyts till Ostkustbanan. Mellan Sandviken och Gävle kan den ut- ökade tågtrafiken ersätta en del av dagens busstrafik. Alternativt kan samma trafiknivå behållas om antalet resenärer på sträckan ökar.

Ny järnväg för snabbtåg Mo grindar–Gävle innebär att restiden från Bollnäs och Kilafors blir högst 45 minuter.

Ett dubbelspår mellan Gävle och Storvik är inte viktigt enbart för persontrafik. Uppgraderingen av Gävle hamn till nationell hamn medför en markant ökad godstrafik på sträckan. Två nya hållplatser måste också anläggas, en vid sjukhuset (Gävle Västra) och en i Kungsgården.

Dubbelspår på Ostkustbanan blir ett måste, när trafiken på Botniabanan kommer igång. Redan nu har banan nått sitt kapacitetstak. Tågstopp i Bergby förutsätter dubbelspår – i varje fall på sträckan Söderhamn–Gävle.

Utbyggnad av boende och service vid sidan om Gävle och Sandviken bör sedan ske längs järnvägarna och med högst 1,5 kilometers radie från stationerna. Då blir det bekvämt och enkelt att välja tåget. På alla orter längs järnvägarna till Bollnäs, Söderhamn, Örbyhus, Fors och Hofors är en sådan byggnation möjlig.

Hus och järnvägar är mycket långsiktiga investeringar. Därför är det nödvändigt att vi nu planerar för en inte alltför avlägsen framtid med helt andra krav på kollektivtrafik och miljövänligt resande än dagens.

Bodil Ceballos, mp

Per-Johan Emtell, mp

Roger Persson, mp

Jörgen Sjöstedt, mp,

Järnvägsfrämjandet

Hans Stenlycke

Järnvägsfrämjandet

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons