Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Yrkesutbildade barnskötare är ett måste i förskolan

Kommunal ser med förfäran och förvåning på att andelen förskolepersonal som saknar utbildning för att arbeta med barn ökar.

Annons

  En vikarie utan utbildning som tas in på timmar borde vara en nödlösning. Istället har det blivit vardag i svensk förskola med växande visstidanställningar som följd. Hela 32 procent av de anställda barnskötarna i kommunerna är timavlönade och ofta med en låg sysselsättningsgrad. Samtidigt ratar kommunerna yrkesutbildade barnskötare ­– eller anställer dem på en månad i taget i hopp om att snart hitta en förskollärare.

Vår uppfattning är att det är arbetsgivaren som har stirrat sig blind på ekonomin och har en övertro på att högskolepoäng med automatik alltid ger kvalitet.

 

Det är en myt att skollag och läroplan kräver att endast förskollärare ska arbeta i förskolan. Såväl ministrar som Skolverket säger att barnskötare är en viktig del av arbetslaget. Det är korrekt att förskolläraren ansvarar för läroprocesserna men själva pedagogiken utförs av hela arbetslaget.

 

I styrdokumentet betonas att arbetslaget ska innehålla olika kompetenser och att barnskötarna har en självklar plats där. I arbetslaget bidrar barnskötare med sin yrkeskompetens till barnens omsorg, utveckling och lärande.

 

Det finns en utbildning för att bli barnskötare. Det är en yrkesutbildning på gymnasienivå. Vi menar att kontinuitet och trygga relationer är avgörande för kvaliteten i förskolan. Högskoleutbildning kan inte ersätta den yrkeskunskap som stadigvarande personal har. Svensk förskola ska klara så mycket mer än att utbilda barnen. Då behövs både pedagogiskt kunnande och tillräckligt många varma famnar.

 Den som vikarierar på en tjänst som den inte är behörig till kan inte bli inlasad. Därför finns en stor grupp barnskötare som arbetar som obehöriga förskollärare, utan möjlighet att få sina visstider konverterade till tillsvidaretjänster. Det är en stor omsättning på tjänsterna och verksamheten tappar personal som under flera år fungerat väl och byggt upp goda relationer med familjer och kollegor.

 En långsiktigt hållbar personalpolitik är att ha en kombination av förskollärartjänster och barnskötartjänster. Yrkesutbildade barnskötare som får möjlighet att utvecklas i yrket och skapa goda relationer är avgörande för en förskola som ska nå sina mål om att kombinera lärande och omsorg.

För att skapa en förskola med kvalitet föreslår Kommunal:

– Inför rekommendation om barngruppstorlek. 12 barn i småbarnsgrupp (1–3 år) och 15 barn i storbarnsgrupp (4–5 år).

– Anställ tre pedagoger per barngrupp, i normalfallet en förskollärare och två barnskötare.

– Ge barnen kontinuitet genom att anställa både barnskötare och förskollärare på fasta heltidstjänster.

Marie Sterner

Kommunal Gävle

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons