Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Akuten i Gävle– var god vänd!

Annons

Att komma till akuten i Gävle känns både förnedrande och kränkande. Tisdag 16 november, när jag var där, stod cirka 10–12 personer i den ”sluss” som är första anhalten när man kommer in. En patient i taget får sedan gå in och anmäla sig hos en sköterska.

I slussen finns bara tre sittplatser till personer som kommer till akuten. Det var flera som måste stå, trots att de var så dåliga, att de åtminstone hade behövt en sittplats. Vi befann oss alltså i den trånga slussen och utbytte eventuellt smittbärande partiklar med varandra.

Ett par mycket oroliga föräldrar med en liten nyfödd baby, fick också stå och vänta en lång stund.

Ingen vill fråga om att få gå in före någon annan eftersom man inte vet hur dåliga de andra är. Det är ju trots allt för akuta besvär man sökt sig dit.

Det tar tid att prata med mottagningssköterskan eftersom man alltid måste argumentera om varför man kommit hit och inte åkt till sin hälsocentral. På andra sjukhus i Sverige, både privata och offentliga, finns inte detta tillvägagångssätt.

Jag själv blev nästan bortmotad förra tisdagen, när jag uppsökte akuten efter en fallolycka. Min fot var helt uppsvälld och jag kunde inte stödja på den.

Mottagningssköterskan ville att jag skulle åka till hälsocentralen i Storvik, för att där få en remiss och sedan komma in igen för att röntgas. Efter viss argumentation med mottagningssköterskan lyckades jag komma in och blev röntgad.

En av mina bekanta som cyklat omkull och brutit handleden (det syntes tydligt att benet var av) hänvisades till hälsocentralen först, men lyckades övertyga personalen om det akuta behovet. Efter nio timmar (!) var hon gipsad och omplåstrad och kunde åka hem.

När man som patient besöker akuten är man i behov av att bli snabbt omhändertagen. Oron kan vara stor och som patient förväntar man sig att bli behandlad med respekt.

Akutmottagningen behöver byggas om och omorganiseras. Patienten/ skattebetalaren måste sättas i centrum. Känslan av att personalen försöker mota ut alla patienter som är sjuka, skadade och oroliga, ska ingen behöva uppleva.

Huvudentrén på sjukhuset är stor och pampig och sticker i ögonen när man vet om alla besparingar som har genomförts. När man sedan jämför med den lilla sluss som är ingång till akuten undrar man hur prioriteringen sker över huvud taget på sjukhuset.

Det behövs ett modernt och professionellt ledarskap där patienter och personal respekteras. Gävle sjukhus är ingen attraktiv arbetsplats. Det är lätt att konstatera med de höga kostnaderna för hyrläkare och personaluppropen som förekommer i dagstidningarna. Det är skrämmande när personalen om och om igen måste gå ut i tidningarna för att försöka få ledningen att förstå problemen och vidta åtgärder.

Endast personal med lång erfarenhet och trygghet i yrkesrollen vågar stå emot dumma direktiv och har förmåga att ta hand om oss patienter på ett trevligt och professionellt sätt.

Militära hierarkier och ledarskapsmodeller passar inte i dagens sjukvård!

Inger Åslund,

Kungsgården

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons