Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alltid personalen som får skulden

Äldreomsorgens personal är ”tacksamma” objekt att skylla på, hänga ut och utföra en varning på. Det skrivs och tolkas i media, där alla i sin tur får kommentera.

Annons

Offentlighetsprincipen heter det. Lagen är bra i sig, annars skulle vi inte veta någonting och det skulle försvåra granskning. Men varför pekas alltid den enskilde ut, medan organisationen klarar sig utan påföljd?

Inom flygbranschen har man alltid försökt att utreda alla tillbud från grunden och utlämnar sällan någon enskild. Där anmäls allting och tas omhand omgående. Ingen behöver vara rädd för repressalier och dåliga rykten. Allt detta görs för att förebygga upprepade misstag.

I det här fallet har två enskilda arbetstagare varnats, men det står ingenting om eventuella förbättringar och vidtagna åtgärder för att förebygga att något liknande händer i framtiden.

Lex Sarah-lagen har i en del fall blivit förvandlad till ett slagträ, misstolkad och missbrukad. Personalen på golvet är livrädd att göra minsta misstag och rädd att bli anmäld och utpekad. Kanske är det dags att förbättra eller införa vissa ändringar i lagen, som är till för att skydda vårdtagarna och inget annat.

Varje fall och människa är unik. Integriteten och friheten hos vårdtagarna måste respekteras i alla lägen. Personalen har många vårdtagare att ta hand om, hundratals beslut att ta dagligen. Missar i kommunikationen kan också förekomma. Så verkar ha hänt i detta fallet. Här borde man lägga mera ”krut” på att ta itu med problemet och hitta lösningar omgående. Detta ska ligga på enhetschefernas ansvar.

Anna

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons