Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Är det värt en minut och 45 sekunder?

Annons

Hastighetsgränser är ett hett ämne just nu sedan Vägverket sänkt hastigheten på ett antal småvägar. Jag är så gammal att jag minns tiden när det var fri fart på vägarna. Säkerhetsbälten var okänt, barn stod på golvet framför passagerarsätet för att se bättre och så vidare. Medvetenheten om hur mycket farten påverkar utgången av en olycka var inte särskilt stor. Men så kom ett trendbrott i antalet dödade i bilolyckor, högertrafiken infördes 1967! Tack vare att nästan alla sänkte farten, eftersom man kände sig osäker, minskade också antalet dödsoffer i trafiken. Det var tvärt emot vad många hade väntat sig. Särskilt motståndarna till högertrafik hade förutspått ett blodbad på vägarna. Men så blev det alltså inte.

Antalet dödade i trafiken har sedan 1967 minskat ännu mer, trots tätare trafik samt att dagens bilar klarar mycket högre toppfarter än bilarna i slutet av 60-talet. Orsakerna är flera: säkrare bilar och vägar, mitträcken, bättre anpassade hastighetsgränser och så vidare. Men det är en sak som inte har utvecklats i samma utsträckning: det är fortfarande samma grottmänniska som sitter bakom ratten! Varje olycka i trafiken beror på att en eller fler förare gör misstag som får konsekvenser.

”Olyckan berodde på halkan”? Fel, olyckan berodde på att föraren inte anpassat hastigheten till förhållandena.

När Vägverket kom med förslaget om en nollvision för antalet dödade i trafiken möttes man av ett hånskratt från svenska folket. Men på Vägverket har man jobbat enträget med att minska antalet olyckor – och lyckats med det.

Så var det det där med hastigheten. Jag har kört mycket bil i mina dar, som mest handlade det om 5 000–6 000 mil per år och mycket landsvägskörning. Måste erkänna att farten varit lite för hög några gånger, vilket kostat ett antal böter. Man pratar bara hastighet och inte vad jag har för nytta av den, förutom att det är roligt att dra på! Den praktiska nyttan med högre hastighet är att resan tar mindre tid. Men hur mycket mindre?

Eftersom jag nu för tiden ofta färdas mellan Gävle och Ockelbo kan vi ta det som exempel. Kör man E 4 och tar av i Hagsta så är sträckan något kortare och man färdas lagligt i 110 km/tim i cirka tre mil. Ändå tar vi ofta vägen via Sandviken och Högbo till Ockelbo trots att den är något längre och tillåter betydligt lägre hastighet. Där sänks nu hastigheten från 90 till 80 km/tim.

Mätte upp hur mycket av sträckan Sandviken–Ockelbo som kommer att ha 80 km/tim. Resultat: total körsträcka 34,5 km varav 21 km med 80 km/tim.Skillnaden i restid med 80 i stället för 90 km/tim: en minut och 45 sekunder!

För dem som bilpendlar mellan Ockelbo och Sandviken betyder det att de får gå upp klockan 6.58.15 i stället för klockan 7.00 på morgonen! Skillnaden i konsekvens om man kör av vägen är väl värd den uppoffringen!

Torbjörn i Ockelbo och Gävle

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons