Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Årets skolrankning borde väl stämma till eftertanke!

Annons

Sandviken rasar i skolrankningen. Från 7:e till 233:e plats på sju år!

I varje skola finns ett fritidshem med uppdrag från riksdag och regering att:

1. Ge barnen en meningsfull fritid. 2. Stödja barnen i deras utveckling. 3. Vara ett komplement till skolan. 4. Erbjuda barnen rekreation.

Fritidshemmet omfattas av samma läroplan och skollag som skolan. I Sandviken kommun har vi 24 barn per fritidspedagog. Vi har alltså låg personaltäthet, alldeles för stora barngrupper och icke anpassade och tillräckliga lokaler för verksamheten.

Oj vad hon gnäller, tycker kanske någon. Ja, det gör jag. Men det finns orsak till detta!

Jag har arbetat som fritidspedagog i 32 år och varit med om många förändringar. En del till det sämre och andra till det bättre. En av de bättre var när vi i slutet av 90-talet äntligen fick en läroplan. Ett tydligt uppdrag till alla fritidshem.

Vad händer då?

Jo: 1. Fritidshemmen flyttas från socialförvaltning–socialnämnd till, som i Sandvikens kommun, Kunskapsförvaltning–kun- skapsnämnd. 2. Fritidshemmen flyttar in i skolan. En spis och ett kylskåp ställs in i ett klassrum och vips så har vi fått ett fritidshem. Alla fritidshem ska nu ligga i skolan. Inga nya avdelningar öppnas. 3. Politikerna tycker att alla som vill ha en plats ska få det på befintliga avdelningar. 4. Kommunernas ekonomi försämras och barngruppernas storlek ökar drastiskt. 5 . I samma anda minskar personaltätheten.

Dessa försämringar har pågått år efter år. Politikerna verkar inte ha förstått vad fritidshemmets uppdrag går ut på. Alltså; alla försämringar har totalt raserat möjligheterna att utföra det uppdrag som vi från början var så glada över att vi fick.

Till detta ska läggas att vi fritidspedagoger inte har någon enhetlig pedagogisk utvecklingstid; det vill säga tid för reflektion, dokumentation, utvärdering, planering och utveckling.

I Sandvikens kommun är det varje rektor som avgör hur mycket tid vi får. Detta sker samtidigt som det i läroplanen står att skolan i alla dess former ska vara likvärdig. Den pedagogiska utvecklingstiden är en parameter för att nå det målet.

Det finns dock ett ljus i tunneln; Sandvikens grundskolechef har överlämnat ett PM till nämnden där han påtalar dessa problem. Skolverket trycker på för att få en förbättring. Nu väntar jag bara på att Sandvikens politiker ska inse allvaret och vidta åtgärder så att vi får förutsättningar att genomföra vårt stimulerande och roliga arbete med barnen på fritidshemmet.

Årets skolrankning borde väl stämma till eftertanke!

Annette Hedman

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons