Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Att ta bort engelskan är ingen lösning


Svar till ”Gudfadern”, 22/1

Annons

Jag gratulerar dig för dina framsteg i det svenska språket! Språkriktigheten i din artikel bevisar att du har lärt dig ett ganska svårt språk på väldigt kort tid. Du har förutsättning att lära dig mycket mer, även fler språk. Jag vet att de flesta invandrare som kommer till Sverige redan kan flera språk och det borde göra det lättare att ta till sig nya språk.

Jag är själv invandrare och genom mitt arbete i skol-orna har jag haft kontakt med många andra invandrare från olika länder med diverse utbildningsnivåer. Det flesta jag känner är ivriga att lära sig engelska även mer så än svenska.

De är medvetna om att svenska är ett litet språk som är väldigt viktigt i ett enda land, men engelska är ett världsspråk som behövs i högre studier, många yrken, datavärlden, på resor, och så vidare.

Du skriver ”jag vet att det är bra att kunna engelska, men…” och samtidigt ”tycker att engelskämnet finns i onödan i skolsystemet.” Det finns en konflikt som pågår i dig själv. Att du och andra tycker att ett ämne (vilket som helst) är svårt är ingen orsak till att ta bort det från skolan.

Skolämnen i läroplanen är noggrant utvalda av kunniga människor och efter mycket forskning för att de är vad som behövs för att förbereda oss för livet (inte bara för stunden och betyg), främst yrkesmässigt men också socialt, akademiskt, relationellt och även hushållsmässigt.

Att ta bort något ämne är ingen lösning. Vad du och andra i din situation behöver är mer stöd i skolan. Kräv detta! Du behöver också ha tålamod med dig själv, inse att det kommer att ta tid, men det är möjligt! Tro på dig själv och dina förmågor! Ta ansvar för din inlärning och byt attityd! Om du tar lättaste vägen ut och bara klagar och skyller ifrån dig, så kommer det aldrig att gå.

Några förutsättningar för lyckad inlärning:

1. Ett välutvecklat modersmål, vara sig om det är svenska, arabiska, kurdiska, somaliska, och så vidare.

2. En känsla av eget ansvar, en positiv inställning till inlärning/utbildning, viljan att jobba hårt.

3. Insikt om lärstilen som är bäst för dig det finns verktyg att hjälpa dig hitta din.

4. Ödmjukhet till den grad att du är orädd att be om hjälp.

5. Bra pedagoger som ser individens behov och sätter in rätta åtgärder i tid

Lycka till, ”Gudfadern”!

Rlbk

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons