Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Com Hem värnar kundernas valfrihet

Annons

SVAR TILL

Robert Kjellberg skriver att bostadsrättsföreningar och privata fastighetsägare måste bli bättre på att ställa krav på öppna och neutrala nätanslutningar för tv, telefoni och bredband. Vi på Com Hem håller med om att fastighetsägare ska vara bra på att ställa krav på sin telekomoperatör, för att kunna erbjuda de boende prisvärda och attraktiva tjänster. Men, vi tror inte att så kallade ”öppna nät” är den bästa vägen för att åstadkomma detta.

Vår uppfattning är att de boende erbjuds verklig valfrihet när det råder konkurrens på nätnivå, det vill säga när flera telekomoperatörer erbjuder nätanslutningar till en och samma fastighet. För att förenkla resonemanget kan man likna de olika nätanslutningarna vid ett liftsystem i fjällen. Skidåkarna uppskattar olika delar av skidsystemet. Några vill åka i barnbacken och andra på fjälltoppen. Alla dessa möjligheter erbjuds via olika liftar. I ett så kallat ”öppet nät” finns det endast en enda lift som tar dig uppför skidbacken, men en mängd liftkortsförsäljare som var och en försöker sälja sitt liftkort. Konkurrens mellan olika infrastrukturer driver fram tjänsteutveckling, bredbandspenetration och lägre priser. Valfrihet mellan olika liftkort i samma lift åstadkommer inte detta.

Kortavgiften som Com Hem har infört berör kunder som har digital-tv-tjänster. Detta är idag cirka 180 000 kunder av totalt 1,8 miljoner hushåll som är anslutna till Com Hems nät.

Det råder fri konkurrens på telekommarknaden, även för dem som bor i en fastighet som är ansluten till Com Hem. I de flesta fall kan de boende i ett Com Hem-hus välja mellan tre till fyra olika leverantörer av tv, bredband och telefoni. Com Hem investerade förra året hundratals miljoner kronor i ökad nätkapacitet och produktutveckling. Vi ämnar fortsätta hålla en hög investeringstakt under 2009 för att kunna fortsätta leverera attraktiva tjänster i form av interaktiv tv och höghastighetsbredband till våra kunder.

Janna Schibbye

informationschef,

Com Hem AB

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons