Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dåligt, Gävle Jazzklubb!

/

Annons

Gävle Jazzclub betalade fram till för något år sedan sina lokala musiker ynka 280 kronor per person i gage per speltillfälle, man har nu höjt till 500 kronor. Själv spelade jag på Jazzklubben cirka två gånger per år från mitten av 80-talet till slutet av 90-talet. Jag flyttade tillbaka till Gävle från Stockholm 2011 och spelade återigen på jazzklubben vid tre tillfällen åren 2012 och 2013.

Jag tog sedan upp det låga gaget med styrelsen trots att jag visste att detta var en känslig fråga. På omvägar har jag fått höra att lokala musiker som ifrågasatt det låga gaget ansetts som ”besvärliga”. Efter det blev det tyst. Gävle Jazzclub slutade att höra av sig.

När jag återigen kontaktar styrelsen nu i år och undrar om man har som regel att sluta höra av sig till musiker som tar upp detta med det låga gaget eftersom det blir obekvämt för dom, får jag bland annat denna respons: ”Nu tror jag vi närmar oss sandlådenivå.

Man påpekar också att man måste vara medlem för att få spela på klubben (vilket man inte gjorde när jag spelade 2012 och 2013, jag var inte medlem då) och använder nu detta som ett slags dolt argument för att man inte hört av sig. Jag räknar också efter och inser att 500 kronor minus skatt blir cirka 350 kronor, och att 350 kronor minus medlemsavgiften blir 150 kronor, vilket alltså är den ”betalning” vi lokala förmågor ska nöja oss med för att bära fram Gävlejazzens arv.

Det hör också till saken att vissa musiker bor långt bort, vissa har dålig ekonomi och andra är inte så pigga på att gå på konsert. Var och en måste väl få välja?

Jag har också fått veta att klubben betalar en skyhög hyra till Gävle Konserthus för att få nyttja dom fina lokalerna, någonstans i regionen 6 000-8 000 kronor per tillfälle. Jag, och många med mig, undrar förstås om detta är rätt sätt att driva en jazzklubb. Fina lokaler och en glassig image utåt, men lönedumpning åt dom lokala banden. Kan det vara rätt undrar man?

Samma lokala jazzmusiker, med lite variation, spelar nu vår och höst. I vårprogrammet frontar samma lokala förmåga två olika grupper, medan man under många år, ja faktiskt decennier, helt sonika struntar i att höra av sig till andra.

Jazzklubben har också en mycket hög medelålder på sin publik, min bedömning är att nio av tio är över sextio år, detta är således en klubb som med all sannolikhet kommer att gå i graven inom en snar framtid om man inte vidtar radikala åtgärder.

Klubben ställer även krav på att man ska ha en, som man säger, ”fast grupp” för att få komma och spela, det vill säga att man repeterar regelbundet. Detta strider faktiskt mot jazzens tradition och ursprungliga syfte. Jazzens giganter, som skapade musikformen, träffades och ”jammade”, satte ihop tillfälliga eller mer varaktiga konstellationer, allt utifrån behov och/eller personkemi. Detta var den alkemi som gjorde jazzen till en sjudande och ytterst livaktig konstform. Märkligt kan man då tycka att Gävle Jazzclub tar fram regelboken och ”stänger in” jazzen i den form som klubben dikterar. Jag förstår att intentionen kan vara god, man vill höja kvalitetsnivån, men i slutändan är det väl ändå det man presterar inför publik som räknas?

En annan konsekvens av låg ersättning är att de musiker som faktiskt försöker överleva på sin musik ofta blir tvungna att tacka nej till spelning på jazzklubben, medan andra, som redan har lön från annat jobb eller uppbär en god pension, naturligtvis tackar ja eftersom gaget har mindre betydelse. Detta blir i slutänden en totalt snedvriden representation av den lokala jazzen, dess traditioner samt vilka talanger som jazzklubben väljer att ta med.

Jag har pratat med flera av Gävles lokala jazzmusiker, som varit med och skapat Gävles jazztradition sedan sextiotalet, och alla bekräftar min uppfattning om dålig betalning, orättvis fördelning av speljobb och toppstyrning av klubben, med brist på lyhördhet beträffande den lokala jazzens välmående.

Slutligen bör nämnas att Svenska Musikerförbundets minimitariff för gage vid konsert per person (oavsett längd på framträdandet) ligger på 1 800 kronor.

Daniel Svensson

jazzpianist

SVAR DIREKT:

Gävle Jazzclub är en ideell organisation, där grunden för verksamheten är klubbens medlemmar.

Daniel Svensson, jazz-pianist, är inte medlem.

Klubbens policy är att lokala musiker som spelar på klubben ska vara medlemmar. Gaget till lokala amatör/hobbymusiker är 500 kronor och ska ses som en viss ersättning för de kostnader man har, men inte en lön att leva på. Reseersättning erhålls också när kraven uppfylls.

Vid kontrakterande av professionella grupper betalar vi normalt minst 3 000 kronor/musiker.

Klubben betalar 5 000 kronor i hyra, till vilket vi får bidrag från Svensk Jazz och Kulturutveckling Gävleborg. Detta för att anställa professionella musiker och då med det självklara kvalitetskravet att det är fasta konstellationer som framför repeterad musik. För ”jammande” hyr vi en repetitionslokal i Folkets Hus för 9 000 kronor per år.

Hyreskostnaden i Gävle Konserthus är inte enbart en kostnad för lokalen utan också för en ljudanläggning av absolut högsta klass, inklusive ljudtekniker.

Ljudet är uppskattat av såväl musiker (särskilt proffsmusiker) som publik.

Daniel Svensson framför också sin teori om hur jazzen har växt fram genom tiderna. Då kan man ju undra hur Art Blakeys Jazz Messengers, Bill Evans trio, Dave Brubecks Quartet, Count Basie och Ellingtons storband med flera lyckades. Detta var ju inga lösa konstellationer som inte repeterade tillsammans.

Till slut vill vi påpeka att vid klubbens årsmöte är det fritt fram för alla medlemmar att framföra sina åsikter. Kallelse till årsmöte sker minst tre veckor före mötet. Motioner till årsmötet ska vara styrelsen tillhanda senast två veckor före ordinarie årsmöte.

Årsmötets fattade beslut är grunden för styrelsens sätt att arbeta.

Lars Ljungkvist

ordförande, Gävle jazzclub

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons