Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det är hastighetsskillnaden som dödar

Annons

Så har det då blivit dags för Vägverkets senaste påhitt. För att rädda liv sänker de hastigheten på i stort sett samtliga 90-vägar. I den skendemokrati vi lever i är det inte förvånande att dessa beslut kunnat fattas utan någon offentlig debatt. Men man kan verkligen fråga sig om det kommer att minska eller öka antalet dödade i trafiken. Min uppfattning har alltid varit att det inte är hastigheten, utan hastighetsskillnaden, som dödar. Jag tror de flesta trafikanter håller en hastighet de tycker är rimlig i förhållande till vägstandard, väglag, trafikintensitet och tillåten hastighet. På riks 76 söder om Gävle brukar trafiken vid bra förhållanden flyta i drygt 100 km/h. Problemet med att sätta omotiverat låga hastighetsgränser är att medelhastigheten förändras mycket lite. På riksväg 76 skulle jag gissa att medelhastigheten kommer att sjunka med några få km/h, vilket innebär att hastighetsskillnaden i det närmaste kommer att dubbleras. Redan nu sker det dagligen vansinniga omkörningar vid krön och i kurvor, av idioter som inte klarar av att vänta tills det går att göra en säker omkörning. Detta beteende kommer inte att minska med de nya hastighetsgränserna. Vad är farligast – en dikeskörning i 90 km/h eller en frontalkrock med mötande trafik i 80 km/h?

Andreas

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons