Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dr Lerners svar gav en obehaglig eftersmak

Annons

Då jag för ett tag sedan läste signaturen ”f.d. patients” inlägg tänkte jag att det hela troligen var någon sorts missförstånd, och inväntade svar från dr Lerner. Och mycket riktigt, det kom. Men när det kom gav det en mycket obehaglig eftersmak. Dr Lerner är, enligt vad jag förstår, en ansedd smärtläkare vilket förmodligen innebär ett stort antal patienter med smärtrelaterade problem. Och det är här jag blir fundersam över ordvalet. Brukar patienter med smärtrelaterade problem betraktas som patetiska av sina läkare? Eller sker det enbart när de ifrågasätter sin läkare? Eller sker det när en patient feltolkar (något i sig allvarligt för såväl patient som läkare – men patetiskt)? Eller, bara när en (före detta) patient använder sig av anonymitetens skydd i en tidningsinsändare? Finns det med andra ord en gräns som en patient kan passera för att gå från hjälpsökande till att betraktas som patetisk? Eller, är det bara dr Lerner som har den inställningen?

Dr Lerners svar gavs utifrån hans profession, inte såsom en privatperson till en annan. Hans svar var alltså det svar en läkare kan ge till en (före detta) patient som misstagit sig. I det sammanhanget är det inte bara oprofessionellt utan också synnerligen otaktiskt (läs ovärdigt) att avsluta ett svar med verbala rallarsvingar.

Dr Lerner kan mycket väl ha gjort andra, professionellare, läkare en otjänst. Vem vill befara att betraktas som patetisk av sin läkare?

Anonym men banne mig inte patetisk!

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons