En ganska konstig recension...

Efter att ha sett nya Harry Potter-filmen på bio läser jag Bodil Juggas recension (18 november) av den och förbryllas. Det känns nämligen inte alls som att jag sitter och läser en recension av en film, utan som en hop tveksamma slutsatser om publiken, kantiga försök till lustigheter och det allra värsta man kan hitta i en filmrecension – en massa spoilers.

I ett av de få stycken då Juggas verkligen recenserar filmen verkar hon ha missuppfattat det mesta, eller åtminstone inte tänkt efter riktigt. ”Det är ingen lysande lösning att dela upp berättelsen på två”, säger hon angående det faktum att man valt att göra två filmer av sista boken. Men, frågar jag mig då, hur många tror hon hade velat gå på en film som var fem timmar lång? För så mycket film skulle det krävas för att göra rättvisa åt en 800 sidor lång bok späckad av intrig. Och att filmen skulle kännas som en hop scener utan dramaturgi, staplade på varandra känns helt taget ur luften. Om inget annat har ”Dödsrelikerna” en mycket mer intressant dramaturgi än någon av de tidigare filmerna eftersom man här tvingas få grepp om berättelsen själv i stället för att bara bli ledsagad från punkt A till B filmen igenom.

Detta är bara några exempel på konstigheter jag hittar och har inget som helst att göra med det satta betyget på filmen, utan är helt och hållet en reflektion över hur illa sammansatt jag upplever att recensionen är. Att det dessutom handlar om en av de mest efterlängtade filmerna på hela året gör bara saken värre. Hoppas verkligen att recenserandet av sista filmen överlåts till någon annan än Juggas.

Tobias Orrbén

Har du något att säga?

Skriv en insändare