Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Får företag reklam av Svenska kyrkan?

Svenska kyrkan annonserar varje vecka i Gävletidningarna med en helsida om sina kommande gudstjänster och arrangemang.

Annons

Det är bra att kyrklig verksamhet på detta tydliga sätt når en tidnings- läsande allmänhet även om det förmodligen kostar en hel del. Mittspalten ska – som jag har förstått det – anknyta till söndagens tema, vilket också står som rubrik.

I fredags, 18 september, var den kommande söndagens tema ”Ett är nödvändigt”. Evangelietexten handlar om att man inte ska göra sig bekymmer för morgondagen, eftersom Gud vet vad vi behöver. I stället ska vi inrikta oss på det enda nödvändiga, att söka Guds rike. Men döm om min förvåning när jag läste mittspaltens text. Den formade sig till en annons för ett ”kärleksspa”, som drivs av Lisa och Fredrik Swahn i Stjärnsund (med foto). De anordnar där konserter och sjunger bland annat vid bröllop. Många bröllopspar övernattar också vid deras anläggning. De uppmanar läsaren ”att bara lyssna på skogens sus”. Vidare gör de reklam för sina skivor. Annonsen avslutas med företagets e-postadress.

Jag hittar ingen anknytning till söndagens tema i vad som skrivs. Mittspalten för Fjortonde söndagen efter trefaldighet är ingenting annat än en annonsplats för ett affärsdrivande företag betald av kyrkan.

Min fråga ger sig självt: Har Svenska kyrkan i Gävle därmed öppnat för andra företag och arrangörer att göra gratis reklam för sig i sin fredagsspalt?

Vill gärna ha svar på min fråga av den, som är ansvarig för kyrkans annonsering.

SVAR DIREKT:

Meningen med Svenska kyrkans fredagsannonsering är att lyfta fram den verksamheten och allt det som händer i kyrkorna. Tanken med den text som återfinns i mittenspalten är att det ska vara ny text, nytt tema, ny skribent varje vecka. Detta för att få en mångfald och bredd på texterna. Skribenterna behöver inte följa söndagens tema. Ibland blir det så, ibland inte. Det är olyckligt att familjen Swahns text uppfattades som en annons. De blev tillfrågade att skriva om kärlek, kyrkan och val i livet. Detta i och med sitt engagemang i kyrkan.

Avslutningsvis vill jag också säga: Nej, det är inte meningen att Svenska kyrkans annonsering ska uppfattas som en annonsplats för annat än den verksamhet som vi står för.


informatör
Svenska kyrkan i Gävle

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons