Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Företagen ska veta hur man ska agera

Annons

90 procent av företagen har en alkohol- och drogpolicy för sin personal visar en undersökning som Sveriges Blåbandsungdom har genomfört. Företagen är av modell större och innefattar olika branscher som livsmedel, kläder, telekommunikation och resor. Det är positivt att så pass många av företagen har en policy. Det är viktigt att företagen vet hur man ska agera för att förebygga missbruksproblem. Hos de flesta företag är det personalchefen som har huvudansvaret för att sprida policyn till sina anställda och den finns också att tillgå via ett intranät. De företag som inte uppger att de har en policy kan hävda att det är upp till varje enskild butiksägare att bestämma om man ska ha riktlinjer på området eller inte.

Sveriges Blåbandsungdom har fått ta del av några policydokument. De påpekar allihop att alkohol medför risker och påverkade personer försämrar både den fysiska och psykosociala arbetsmiljön. Det är tråkigt när man med den utgångspunkten ändå väljer att tillåta alkohol vid representation och personalfester. Det torde innebära att ledningen tillåter att medarbetare arbetar i en dålig arbetsmiljö. Vilka beslut kommer att fattas där? Är det något företaget vinner på? Knappast.

Erina Almgren

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons