Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ge fan i min kopparkabel!

Annons

Jag har ingen telefon! Jag bor i Ockelbo kommun, således inte i Sarek eller annan fjällvärld. Från 23 maj har jag inte haft “kontakt med nätet” via Telia. Jag har felanmält ett antal gånger, senast i dag med besked att “kanske till den 13:e, eventuellt”. 26 maj fick jag ett “kärleksbrev” från Telia som talade om att från och med 30 november kapas min kopparkabel och mitt ADSL slaktas. Avsändaren målade i lyriska ordalag upp en underbar framtid med endast mobilnät. Fan tro det!! Jag kan inte för mitt liv begripa hur man i dag inte kan laga ett mobilnät på 21 dagar! Fortum fixar ett totalt ras på elen på ett "par dagar". Är den uttalade strategin att vi som bor glest ska ta livet av oss, eller? Man måste ha rätt att kontakta samhället, ringa sina barn, betala sina räkningar med mera, trots att man inte bor på Kungsholmen eller Södermalm. Skulle till exempel alla Nackabor tolerera ett eldavbrott i systemet i ett par veckor? Nää.... Ge fan i min kopparkabel!

Per Olof Lundin

Gåsbo, Ockelbo kommun

SVAR DIREKT:

Först och främst vill jag be om ursäkt för det långvariga felet i ditt område, vanligtvis avhjälps fel inom tre helgfria vardagar. Om du återkommer till mig ska jag ta reda på varför just ditt fel drar ut på tiden – Arbetarbladet har mina uppgifter.

Bakgrunden till övergången från kopparnät till andra, mer moderna tekniker, är att vissa delar av kopparnätet inte längre lever upp till de krav som ställs på driftsäkerhet och kapacitet när allt fler vill använda nätet till att göra allt mer olika saker. Alltifrån att ringa sina barn och betala sina räkningar till att streama film eller kanske till och med kontakta sin läkare eller ta del av annan offentlig service. Då är det nödvändigt att gå över till mer framtidssäker teknik, vilket främst är via just fiber- och mobilnäten. Alla kunder som berörs av förändringen kommer att erbjudas en alternativ lösning och de flesta kommer få en bättre lösning än vad de i dag har via kopparnätet och vi fortsätter att bygga ut våra mobilnät både när det gäller täckning och inte minst kapacitet.

Det vore inte ansvarsfullt att avvakta med den här typen moderniseringar av nätet, då det skulle innebära att våra kunder är hänvisade till en föråldrad teknik som inte klarar av att bära de avancerade tjänster som efterfrågas. Varken företagare eller privatpersoner är betjänta av att vara kvar på en infrastruktur som inte är framtidssäker eller stå helt utan lösning om det gamla kopparnätet, av åldersskäl eller andra anledningar, går sönder. Det är också viktigt att betona att mobilnätet – generellt sett – går mycket fortare att laga än vad som är möjligt i det gamla kopparnätet. Återigen vill jag beklaga att så inte verkar ha varit fallet i just det fel du haft och om du återkommer till mig ska jag göra vad jag kan för att ta reda på varför.

Marcus Haglund

Pressansvarig, Telia

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons