Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Har kunden alltid fel, Posten?

/


Är det ett systemfel inom Posten?

Annons

Jag har läst tidningar denna vecka och lyssnat på radion förra veckan. Det handlade om huruvida postgången förändrats efter det att kontoret i Hofors lagts ned. Jag kan ju komplettera med min upplevelse. Förra veckan blev vi utan post på onsdag 6 maj. Men det händer i sällsynta fall att det inte är någon post till oss, så jag reagerade inte speciellt. På torsdagen vid halvfyratiden kom en granne och frågade om vi fått post den dagen. Det hade vi inte så jag frågade ytterligare två grannar, men ingen hade fått post vare sig onsdag eller torsdag. Då blev jag fundersam och via Postens kundservice fick jag numret till Sandviken och produktionschef Thomas. Han var dock vid det läget rätt oförstående och menade att den kanske kommer senare på torsdagen. Jag bad honom ringa upp brevbäraren för att kolla var hen var och när den beräknade ankomsten till Postiljonsvägen skulle vara. Efter en stund kom svaret att så kunde man inte göra och det gick inte att få kontakt. Vi har rätt bra mobiltäckning i Torsåker så det lät lite mysko.

Men Thomas lovade att återkomma nästa dag när han pratat med brevbäraren i fråga. Jag hörde dock ingenting så jag ringde igen vid 1516-tiden på fredagen. Undrade varför han inte hört av sig och fick svaret att han har 24 timmar på sig? Nåväl , han hade pratat med brevbäraren som hade hävdat att posten delats ut både onsdag och torsdag. Nu är ju torsdagen en reklamdag så även om man inte får fönsterkuvert så borde det komma post. När vi väl fick posten på fredagen så var det en hel del, bland annat tre facktidskrifter som jag aldrig fått på en fredag. Ringde till bekanta i Sandviken som också har dessa och de hade kommit på onsdagen. (Vi brukar få dem samma dag).

I måndags pratade jag med den aktuelle brevbäraren som till mig sa att det hade varit ”bökigt” under onsdagen och torsdagen och hen kunde inte svara på om posten blivit utdelad dessa dagar hos oss.

Men, vad gäller systemfel så har jag försökt få kontakt med ansvariga högre upp inom Posten. Några direktnummer finns inte utan jag fick gå genom Postens kundservice med början torsdag eftermiddag och sedan framåt. Jag har pratat med i tur och ordning Emil, Lisa, Aiman och Bella. Ingen av dem har lyckats hitta någon ansvarig person att koppla mig till, men alla har lovat att ansvarig person skulle höra av sig till mig. Dessa fyra har varit trevliga och såvitt jag förstår gjort sitt bästa, men vad gäller deras överordnade så har ingen hört av sig till mig. Skamligt. När jag dessutom hör och ser vad produktområdeschefen Katarina Sörman säger: I radion tillstod hon att det nya centrat i Rosersberg och viss bristande kompetens hos personalen lett till förändringar men absolut inte lett till försämringar. I tidningen hävdade hon att byborna i Kalvsnäs ljög när dom berättade att dom blivit utan post. Inom företagsverksamhet i servicebranschen sägs ibland att” kunden har alltid rätt”. Det stämmer inte alltid men inom Posten tycks man ha vänt på det hela och säger att ”kunden har alltid fel”. Är det så personer i ansvarig ställning resonerar? Då hävdar jag absolut att det finns ett systemfel inom Posten och det är inte acceptabelt.

Jag ska också berätta att produktionschefen Thomas i Sandviken hört av sig via mejl i veckan. Han meddelade att man gjort förändringar av personalen på vår rutt, och hoppades att postutdelningen skulle fungera bättre framöver. Du ska ha beröm för detta. Märkvärdigare än så behöver det inte vara. Lita på kunderna när dom kommer med synpunkter och försök att tillsammans få till bättre rutiner. Jag hoppas och tror att ansvariga högre upp vill kommentera alla klagomål som framkommit den senaste tiden på ett konstruktivt sätt.

Christer Johansson, Torsåker

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons