Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hjälp min pappa på riktigt!

Annons

För ett år och tre månader sedan så trodde jag att jag skulle mista min pappa. Hans tarm sprack och han fick opereras akut! Följden av det blev plågsamma smärtor, stomipåse och ett antal följdsjukdomar.

Läkarbesök på läkarbesök och alla har ignorerat honom och skickat honom hit och dit. Till slut så bedömde en läkare att det var psykiskt. När allt är på väg att bli bättre.. Vi känner att detta kommer att bli bra.

En lördag morgon för någon vecka sedan kunde jag ha förlorat min pappa igen! Då läkarna tänkte skicka hem honom från akuten utan att ta några prover.

En snabb sänka visade såklart att han inte alls var kapabel att åka hem. En akut bråckoperation och bemötandet efteråt...Noll! De glömde fråga honom om han ville ha frukost och lunch så han fick en macka som blev över. De ignorerade larm och personalen var sju personer på över 100 patienter på nattronden.

Häromdagen pratade jag med min pappa i telefonen, då var han på väg in igen. Med hög feber denna gång. Infektion och varfylld i magen efter operationen...När ska de hjälpa honom på riktigt? Man vill kunna ha tillit till vården och inte gråta om kvällarna och vara rädd för att läkarna ska döda min pappa.

Nu har jag lättat mitt hjärta. Och min mamma! Hon är fantastiskt som krigar för att allt ska gå ihop och för att pappa ska få den rätta vården. Men ibland kan man undra: Till vilken nytta? Hur långt ska det behöva gå tills man får rätt hjälp?

Madelen

SVAR DIREKT:

Hej! Jag hoppas först och främst att det är bättre med din far nu. Jag förstår att ni upplever att det har varit otydligheter i detta. Jag tror att det blir bäst om ni kontaktar de verksamheter som har varit inblandade (vår växel 026-15 40 00 kan hjälpa er hitta telefonnummer till cheferna). Då kan ni berätta hur ni ser på det, och de kanske kan ge sin bild. Som ytterst ansvarig tjänsteman inom hälso- och sjukvården i Region Gävleborg välkomnar jag patienter och anhörigas berättelser om hur de upplevt vården. Det är oerhört värdefullt i vårt utvecklingsarbete där vi fokuserar på att vår gemensamma patient är vårt gemensamma ansvar.

Kjell Norman

Hälso- och sjukvårdsdirektör Region Gävleborg 

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons