Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hur kan man bygga en karriär på att angripa ”flumskolan”?

Annons

Jag kan inte förstå hur utbildningsminister Jan Björklund har byggt upp sin karriär på att angripa ”flumskolan” och anklaga socialdemokraterna för att kunskaperna har försämrats de senaste årtiondena. Det finns ingen forskning som stöder Björklund och de seriösa undersökningarna som görs bland elever och personal ger en helt annan bild än den Björklund förmedlar.

Föräldrar upplever i allmänhet inte sina barns skola som stökig. Frågar man hur den svenska skolan är kan de säga att den är bråkig. Det finns inga större allvarliga disciplinproblem eller oroliga skolor.

Jan Björklunds krav på hårdare tag kan spåras tio år tillbaka i tiden till Hans Bergström, före detta chefredaktör för Dagens Nyheter och numera gift med Engelska skolans vd och grundare Barbara Bergström.

1996–1997 bestämde sig Hans Bergström för att få upp det på dagordningen. Han började skriva om disciplinproblemen i skolan på DN:s ledarsida. Jan Björklund nyblivet skolborgarråd i Stockholm skyndade till och har sedan gjort karriär på det här: disciplin, hårdare tag, straff med mera.

I regel tar de ett ”fall” där det är bråkigt och gör en generalisering till att det gäller alla skolor. Fallen intresserar sedan media och snacket är igång om svensk flumskola.

Problem finns i skolorna men det är inget strukturellt problem som präglar vardagen.

Friskolorna som är en miljardindustri använder i sin marknadsföring exakt disciplin och hårdare tag. Höga betyg är bra marknadsföring och ett utmärkt lockbete. De ger fler nya elever och därmed mer pengar.

Engelska skolans elever som gick ut nian i våras, cirka 150 stycken, var godkända i alla kärnämnena. Om de är mer studiemotiverade eller kommer från utbildade hem kan omöjligt förklara hela skillnaden i betygssättningen. Friskolorna eldar på betygsinflationen. Kunskaperna har enligt olika studier inte ökat radikalt.

Men det är inte så underligt, när man släppt in marknadstänket i skolans värld har man samtidigt släppt in jakten på största möjliga vinst och i den jakten är nästan alla medel tillåtna.

Jag läste att Hans Bergström anser att privata alternativ har medfört ”positiva effekter” inom vård, skola och omsorg. Han har många skäl att prisa friskolornas möjligheter att dela ut överskottet till ägarna. Bara i fjol gick Bergströms skolkoncern med 14 miljoner i vinst.

Om det privata vinstbegäret verkligen hör hemma i skolan där vinstintresset medför stora problem och orättvisor med galopperande betygsinflationer måste fram i debatten.

 

Ylva

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons