Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hur miljövänlig är elbilen?

Annons

El är inte bara två hål i väggen. I vårt grannland Danmark kommer 48 procent av elektriciteten från kolkraft och i Finland är motsvarande siffra 18 procent. De nordiska elnäten är sammankopplade, så att när vi behöver mycket el, då drar man på i kolkraftverken i Finland och Danmark, och när vi sparar så att vi kan exportera, då drar man ner oftast på den danska kolkraften. Under perioden augusti till mars importerar vi vanligen mer el än vad vi exporterar medan det ofta är tvärt om under resten av året. Ett kolkraftverk släpper i genomsnitt ut 1 kg koldioxid, CO2, per producerad kilowattimme, kWh, men om man tar hänsyn även till brytning och transport så får man räkna med över 1,1 kg CO2 per kWh. Dessutom före­kommer utsläpp av svavel, bly och kvicksilver.

En medelstor elbil drar omkring 2 kWh per mil och utsläppen för att producera denna el blir omkring 2,2 kg CO2. Vid förbränning av en liter bensin bildas 2,5 kg CO2. Min Saab som drar 0.7 l/mil släpper alltså ut knappt 1,8 kg CO2 per mil. Vilken bil är miljövänligast?

Vi kan slå oss för våra bröst och säga att här i Sverige har vi el från vatten­kraft och några kanske betalar extra för grön el. Må vara, men år 2009 importerade vi 5 000 miljoner kWh el, till stor del finsk och dansk kolkraft. År 2012 och 2013 kunde vi i stället exportera mycket el och på så vis dra ner framförallt på dansk kolkraft. För varje elbil som vi inte köper kan vi alltså dra ner på dansk kolkraft. Elbilen är därför en tvivelaktig miljösatsning.

Jan Tiberg,

Gävle

 

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons