Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hur tänker ni bygga bron?

Annons

Angående nya dubbelspåret mellan Skutskär och Furuvik.

Utveckling av infrastrukturen är viktigt för samhället, det tror jag att vi alla kan vara eniga om. Järnvägen är en stor del i denna utveckling då den främst bidrar till minskade utsläpp, vilket inte bussarna gör. Vi kanske kan hoppas att den dagen spåret ligger på plats, att avtalen för resande med Upptåget blir tätare så vi slipper åka buss in till Gävle.

Jag är en av dem som är intresserad av dubbelspåret mellan Skutskär och Furuvik.

Av den anledningen har jag varit i kontakt med Banverket i olika frågor, bland annat hur bron över sjön Trösken ska bli och hur de ska gå till väga den dagen då fundament till denna ska sättas upp.

För många år sedan svartlistades fisken i Trösken på grund av att den ansågs ha för höga halter av miljögifter i form av bland annat kvicksilver. Stora Enso som på den tiden hette Skutskärsverken använde då kvicksilver i sin produktion tillsammans med andra miljögifter, och detta kom då ut tillsammans med röken från fabriken.

Då detta ämne är tungt, föll det, när vinden låg över Trösken, ned i sjön och lade sig på botten. Detta i sin tur gjorde att mikroorganismer, fisk, fågel och människor fick dessa ämnen i sig. För inte så många år sedan blev Trösken fri från svartlistningen och det är nu möjligt att äta fisken i sjön.

När Banverket ska göra fundament för den bro som ska gå över sjön har jag ställt frågan hur de ska göra med botten, om de ska muddra/gräva eller göra som Stora Enso fick göra i sin egen hamnbassäng, dammsuga upp sedimentet.

Jag har inte fått svar på den frågan. Jag vill därför göra miljökontoret uppmärksam på det problem som kan uppstå om sedimentet rörs om och hela processen börjar om igen. Kan någon svara på detta?

Robban

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons