Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jag ska kunna lita på den hemtjänst jag köper

Svar till Eva Olsson, 14 september

Annons

Då jag läser Eva Olssons insändare 14 september om hur hennes mamma har blivit bemött av hemtjänst som ska fungera som trygghet då blir man rätt matt.

Det verkar som om det finns en kategori vårdbiträden som resonerar som så att ”Här är det ingen som vet så då kan jag göra som jag vill.”

Cheferna kan lyssna på vad som framförs, men oftast rättar de bara till på ytan och går inte på djupet med personalen de har som inte klarar sina uppdrag. Är det feghet eller okunskap som det hänger på?

Jag ska kunna lita på den hemtjänst jag köper, vare sig den är kommunal eller privat. Jag vill också se att de rödgröna som har makten i Gävle i dag tar till sig av exempel som de får från anhöriga och hemtjänstkunder på hur det kan fungera, eller snarare inte fungera inom hemtjänsten. Här ligger oppositionen ett steg före.

Att hamna på en demensavdelning då det mentala fungerar kan aldrig vara rimligt, men demens verkar vara den nya ledstjärnan för den som är osäker. Taxichaufförerna som kör färdtjänst ska till exempel ge samma service till alla kunder med motiveringen att de inte kan avgöra vem som har demens eller inte.

Flertalet av de som arbetar inom hemtjänsten gör ett bra jobb, men det är viktigt att säga till på flera plan för hemtjänstkunder och anhöriga då den hemtjänst som har beviljats inte fungerar.

Catarina Meurling

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons